Vätgasbilen får extra fart av superkondensatorer

2019-05-15 06:00  

Med en bakgrund inom motorsport har teamet bakom walesiska Riversimple satsat på en sportig vätgasbil. Och den innovativa bolagsstrukturen ska främja hållbarhet på riktigt.

Grundaren av Riversimple, ingenjören Hugo Spowers, var nyligen i Sverige för att presentera sin nya vätgasbil och Ny Teknik fick en intervju. Han har tidigare ägnat sig åt att konstruera racerbilar men lämnade motorsporten av miljöskäl.

Bilen har byggts runt vätgas som drivmedel för att Hugo Spowers anser att inget annat kan bli lika effektivt för den räckvidd som vi har vant oss vid. Men han ser inte vätgasbilen som en universallösning för framtiden.

– Vätgasbilar och batteribilar kommer att komplettera varandra, säger han.

Prototypen kallas Rasa och ska snart betatestas när 20 bilar börjar köras i Wales av privatpersoner och företag. Den ser ut ungefär som en sportbilens korsning mellan 1950- och 2000-tal, med strömlinjeformad kaross och dörrar som öppnar sig uppåt som fågelvingar.

– Vi kommer mestadels från en bakgrund inom motorsport så vi tänkte inte ta fram en tråkig bil, konstaterar Hugo Spowers.

100 km/h på 9,5 sekunder

Bilen har fyra elmotorer, en vid varje hjul, och drivs av vätgas med hjälp av en bränslecell. Motorerna fungerar också som elektriska bromsar, vilket innebär att de kan ta tillvara på rörelseenergi vid inbromsning och omvandla den till elektricitet, som sedan lagras i superkondensatorer.

Till skillnad från batterier, som lagrar energi på kemisk väg, kan superkondensatorer laddas extremt snabbt eftersom de lagrar statisk elektricitet. Men de kan inte lagra stora mängder energi. I den här bilen används superkondensatorernas energi vid acceleration. Då skickas den tillbaka till elmotorerna.

Läs mer: Ny Teknik Insight: Det ljusnar för svensk vätgas

Tack vare superkondensatorerna klarar sig bilen med en liten bränslecell, 8,5 kW, eftersom den bara behöver bistå med drivkraft i jämna hastigheter. Motorerna har ett vridmoment om 160 Newtonmeter vardera och enligt Riversimple blir den totala drivkraften vid acceleration ungefär 60 kW. Det kan jämföras med Toyota Mirai, som har en maxeffekt om 114 kW.

Chassit är tillverkat av kolfiberkompositer och bilen är relativt lätt med sina 630 kilo. Den kan nå 100 kilometer i timmen på 9,5 sekund. Med en full tank är räckvidden 50 mil.

Men bilen har sina begränsningar. Den kan inte gå fortare än 100 kilometer i timmen.

”Måste göra det lönsamt att förbättra verkningsgraden”

Planen är att bilen inte ska säljas till kunden utan hyras ut, ungefär som vid ett leasingavtal. Den som vill köra bilen betalar en månatlig hyra på motsvarande 4 600 kronor, plus 1 krona och 40 öre per kilometer som körs. Bränsle, service, underhåll och försäkring ingår.

Syftet med upplägget är att Riversimple ska tjäna på att göra bilen så bränslesnål och robust som möjligt. Det ska inte vara bilverkstaden eller bensinstationen som tjänar pengar på bilen, utan Riversimple ska skörda vinsten av att bilen håller länge genom att hyra ut den till flera kunder efter varandra.

– Det kostar mer att tillverka en bränslesnål bil, men kunden kommer aldrig att betala mer för det. Så i dagsläget finns ingen drivkraft för industrin att göra bilarna mer bränslesnåla. Vi måste göra det lönsamt att förbättra verkningsgraden, säger Hugo Spowers.

Läs mer: Då är vätgasbilen billigast att köra

Tankesättet ska även gälla leverantörskedjan, enligt Hugo Spowers vision. Planen är att Riversimple ska hyra bränslecellerna som sätts in i bilarna, och bränslecellstillverkarna ska hyra membranen som ingår i bränslecellerna, och membrantillverkarna kan hyra den dyra metallen platina av gruvföretag. På så sätt får alla företag i leverantörskedjan intresse av att bilen håller länge.

Hopp om tillverkning om drygt två år

Hugo Spowers räknar med att blockkedjeteknik kommer att behövas för att skapa tillit i varje led. Då kan till exempel bränslecellstillverkaren verifiera att information om slitage och bränsleåtgång i bilarna är korrekt.

Men så långt har företaget inte kommit än. I början räknar Hugo Spowers med att behöva köpa sina bränsleceller.

Företagets affärsmodell har dock inte slagit an hos alla. Enligt Hugo Spowers har Riversimple haft svårt att få ekonomiskt stöd från olika statliga organ eftersom de tror att människor vill äga sina bilar.

– Och en utmaning för oss är att människor inte lägger ihop sina kostnader för att äga en bil. När man samlar allt i en räkning ser det dyrt ut, säger han.

Läs mer: Biljättarna i samarbete – ska utveckla vätgasbilar

Men intresset för betatestet har varit stort. Riversimple har installerat en vätgasstation i walesiska Abergavenny och har fått över 1 000 intresseanmälningar till de 20 bilarna.

Under våren drar testet igång. Syftet är främst att få veta vad förarna gillar och ogillar med bilen samt vad de tycker om att hyra bilen i stället för att äga den. Om 2,5 år hoppas Hugo Spowers kunna sätta igång tillverkning i större skala i en fabrik i Wales.

Representanter för miljön är med och styr bolaget

Problemet med biltillverkning, liksom med all tillverkning, är att den har en miljöpåverkan. Metaller ska utvinnas och omvandlas med hjälp av energi till olika komponenter. Och när biltillverkare strävar efter att öka sin vinst genom att sälja fler bilar, ökar också användningen av naturens resurser.

– Biltillverkare belönas för att maximera sin resursanvändning, säger Hugo Spowers.

För att Riversimple ska bli ett bilföretag som är hållbart på riktigt har han tänkt ut en ny bolagsstruktur. Den innebär att sex olika juridiska enheter har bildats för att representera olika intressen. Bolagets styrelse måste väga de olika intressena mot varandra och på årsstämman måste alla sex enheter godkänna bolagets strategi.

Läs mer: Först på marknaden med en bränslecell-laddhybrid

En av de juridiska enheterna representerar miljön.

– Miljön är en kritisk intressent i bolaget eftersom verksamheten är beroende av miljön. Ett framgångsrikt år kan investerarna få ekonomisk utdelning, men miljön kan till exempel förvänta sig satsningar på mer forskning om minskad miljöpåverkan. Vi tror att vi framtidssäkrar bolaget med den här strukturen, berättar Hugo Spowers.

Riversimple ska vara ett vinstdrivande företag. Men tanken med bolagsstrukturen är att hållbarhet ska löna sig. Ju mer hållbart företaget är, desto lönsammare ska det bli.

Här kan du se Riversimples egen film.

Riversimple

De sex juridiska enheterna representerar miljön, investerare, samhället, medarbetarna, användarna och kommersiella partners.

Bilen ger inte upphov till några koldioxidutsläpp under körning. Enligt Riversimple blir de totala utsläppen (så kallad well to wheel) 40 gram koldioxid per kilometer, även om vätgasen tillverkas av naturgas.

Linda Nohrstedt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt