FORDON

Ny svensk specialdesignad lastbilsfront kan rädda bilisters liv

En ny sorts lastbilsfront som Chalmers utvecklat gör stor skillnad vid trafikolyckor, visar tester som Trafikverket gjort.
En ny sorts lastbilsfront som Chalmers utvecklat gör stor skillnad vid trafikolyckor, visar tester som Trafikverket gjort.

När en personbil och en lastbil frontalkrockar är det bilen som tar smällen – ofta med dödlig utgång. En ny specialdesignad front till lastbilarna kan vara lösningen, visar ett test som Trafikverket gjort.
– Det här är en av våra största utmaningar, säger Rikard Fredriksson på Trafikverket.

Publicerad Uppdaterad

Lastbilar står bara för sex procent av trafikmängden på svenska vägar, men de är inblandade i mellan 15 och 20 procent av antalet dödsolyckor.

– Ofta är det inte lastbilschaufförerna som orsakar olyckorna, men när de väl händer så är de katastrofala, säger Rikard Fredriksson, senior sakkunnig inom trafiksäkerhet på Trafikverket.

Stor skillnad

Man med blå tröja
Rikard Fredriksson, senior sakkunnig inom trafiksäkerhet på Trafikverket.

De mindre och lättare personbilarna klarar helt enkelt inte av kollisionerna, utan skrynklas ihop av kraften. Men en unik lastbilsfront som forskare på Chalmers har utvecklat gör stor skillnad.

Fronten, som fästs framför lastbilen, är mjukare och tar upp energi.

– Det innebär att man får en längre, gemensam krockzon mellan fordonen. Det blir inte bara personbilen som skrynklas ihop, säger Rikard Fredriksson.

Krocktester som Trafikverket gjort visar på 30-60 procents mindre intryckning av den delen av bilkupén som drabbas hårdast vid en krock.

”Tar lång tid”

Nu planeras ett forskningsprojekt i samarbete mellan Trafikverket, Chalmers och fordonsindustrin för att vidareutveckla konceptet. Målet är att utveckla en standard för krockprov av lastbilar som kan införas hos det europeiska trafiksäkerhetssamarbetet Euro NCAP till år 2030.

– Vi jobbar mycket med att sätta upp mitträcken, men på de vägar som inte är tillräckligt breda är det här en alternativ lösning för att öka säkerheten, säger Rikard Fredriksson.

Den nya fronten är en prototyp och ett projekt planeras mellan Trafikverket, Chalmers och fordonsindustrin för att utveckla den vidare.
Den nya fronten är en prototyp och ett projekt planeras mellan Trafikverket, Chalmers och fordonsindustrin för att utveckla den vidare.

Projektet har blivit möjligt sedan reglerna kring lastbilars längd ändrades i EU 2019, vilket innebär att längre hytter tillåts om det innebär högre säkerhet. Att det har dröjt fem år innan något nu händer tror Rikard Fredriksson beror på att frågan inte varit prioriterad.

– Och så tar det lång tid att konstruera om lastbilar. Det händer ganska sällan, säger han.

FAKTA

Så gjordes testet

Testet har utgått ifrån att en modern personbil och en tung lastbil båda kör 80 kilometer i timmen. Med modern säkerhetsutrustning som autobroms beräknas att hastigheten automatiskt kan dämpas med 30 km/h – och att kollisionen därmed sker i en hastighet av 50 km/h.

Krocktestet med den nya fronten visade att intryckningen av de olika delarna av personbilens kupé minskar med mellan 30 och 60 procent jämfört med ett test utan den nya fronten.

Källa: Trafikverket