Fordon
Nu ska billiga ”folkbilen” sluta att tillverkas
Lågprisbilen har nått vägs ände, efter tio år på marknaden.
För tio år sedan lanserade indiska biltillverkaren Tata Motors sin modell Nano. Den formgavs för att vara det billigaste alternativet för en bil som rymmer fyra personer.
Priset var från början motsvarande 16 000 kronor för en bil i standardversionen – nu får en köpare betala motsvarande cirka 30 000 kronor. Målgruppen var en växande indisk medelklass. Nano har endast sålts i Indien.
Men bilen har inte blivit någon succé, och nu meddelar Tata att modellen fasas ut. Den kommer inte att ”fortsätta att tillverkas efter 2019” skriver indiska The Economic Times och citerar uppgifter från företaget.
Tillverkningstakten talar tydligt: i juni i år tillverkades endast ett exemplar av modellen Nano, att jämföra med 275 samma månad året innan.
Analytiker: Tata fokuserade för mycket på ett lågt pris
Den tio år långa livslängden för modellen är en hård läxa för vad biltillverkare ska undvika när de vill lansera en bil i Indien, enligt en analytiker på tidningen. Att fokusera för mycket på att hålla ett lågt pris för ett väderskydd på hjul, och för lite på att utveckla en prisvärd bil, är fel väg att gå för att locka de indiska köparna.
Rimliga krav är att ett passagerarfordon ska klara att krocka i låga hastigheter utan att samtliga personer i bilen omkommer. Enligt krocktest som genomfördes 2014 fick bilen noll av fem möjliga stjärnor enligt Ncap-kraven, vilket Ny Teknik skrev om då.
Se en film från krocktestet:
2010 rapporterades att Nano-bilar vid flera tillfällen hade börjat brinna helt utan påverkan utifrån.
Nano
Tillverkare: Tata
Land: Indien
Pris: Cirka 2,36 lakh, vilket motsvarar cirka 30 000 kronor
Längd: 3,1 meter
Höjd: 1,6 meter
Vikt: 500 kilo
Motor: Tvåcylindrig bensinmotor på 624 cc, 38 hästkrafter
Toppfart: 105 km/h