Nu bygger Rolls-Royce världens snabbaste elflygplan

2019-01-04 11:26  
Accel ska tillverkas av Rolls-Royce, och bli det snabbaste serietillverkade elflygplanet i världen. Foto: Rolls-Royce

Med en topphastighet som överstiger 480 km/h ska Accel bli det snabbaste serietillverkade elflygplanet i världen. Rolls-Royce räknar med att man kommer sätta rekordet redan nästa år.

Enligt tillverkaren är ambitionen att slå hastighetsrekordet för elflygplan inte ett marknadsföringsjippo. Bygget av världens snabbaste serietillverkade flygfarkost med nollutsläpp är en del i Rolls-Royce initiativ Accel, som står för Accelerating the Electrification of Flight. Satsningen mot att driva på elektrifieringen inom flygindustrin omfattar en rad företag och får ekonomiskt stöd från den brittiska staten.

I en hangar vid Gloucestershires flygplats i västra England har Rolls-Royce samlat en grupp av bolagets bästa ingenjörer, designers och dataspecialister. Bland dem ingår ett par utvecklare som kommer från Formel E-racing. Målsättningen är att farkosten döpt till Accel ska nå en topphastighet som överstiger 480 km/h. Därmed kommer man slå det nuvarande hastighetsrekordet för helelektriska flygplan som sattes av Siemens. 2017 flög 330 LE, med en drivlina från Siemens, i 340 km/h. Ambitionen är att Accel ska genomföra rekordflygningen redan nästa år.

– Det här flygplanet kommer få sin kraft från ett mycket raffinerat elsystem, och det mest kraftfulla batteri som någonsin har konturerats för flygning. Under året tänker vi demonstrera dess kapaciteter genom en rad krävande tester innan vi siktar på guld under 2020, då med utgångspunkt från en landningsbana vid Wales kust, säger Matheu Parr, Rolls-Royce projektledare för Accel.

Läs mer: Det svenska elflyget som ska vara i luften om två år

Han konstaterar dock att man måste övervinna en rad tekniska utmaningar, bland annat kring att få fram ett batteri med låg vikt som kan lagra nog mycket energi – och samtidigt är stabilt nog för att inte överhettas.

Accels batteripack kommer ha 6 000 celler som ska ge planet en flygsträcka på 321 kilometer. Man har installerat ett mycket avancerat kylsystem, och enligt Parr har RR även ett kontrollsystem som övervakar mer än 20 000 datapunkter per sekund. Det mäter bland annat batteriets spänning, temperatur och drivlinans generella hälsotillstånd. Tre kraftfulla elmotorer från brittiska Yasa driver propellern, och sammantaget kommer de ge Accel mer än 500 hästkrafter.

Läs mer: Här flyger Ny Tekniks reporter i världens första serietillverkade elflygplan

Rolls-Royce grundlade sin ställning inom flygindustrin under 30-talets populära tävlingar med sjöflygplan. Kunskaperna som inhämtades via tävlingsmotorn R ledde senare till utvecklingen av Merlin-motorn, som bland annat satt i Spitfire. V12:an var avgörande för att RAF skulle kunna hålla jämna steg med Luftwaffe under slaget om Storbritannien. Innan andra världskriget var Rolls-Royce stora triumf segern i 1931 års Schneiders Trophy. Då nådde britternas flygplan 552 kilometer i timmen – och nu siktar Matheu Parr på att det nya elflygplanet ska kunna matcha den hastigheten.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt