Här flyger Ny Tekniks reporter i världens första serietillverkade elflygplan

2018-06-15 06:00  

Passagerarplanen med eldrivlina är inte här ännu, men Ny Teknik har fått följa med på en testflygning med Pipistrels skolflyg Alpha Electro - marknadens första elflyg som klarar en dryg timme i luften.

Det är nästan som att sväva.

Den lilla flygplanskroppen lämnar landningsbanan nästan oroväckande kvickt. I den minimala cockpiten hörs bara ett lätt vinddrag och ett stilla surr från propellermotorn. Strax breder norra Göteborg ut sig några hundra meter ned.

– Du är den nittonde svensken som sitter i det här planet, berättar testpiloten Nejc Faganelj som styr planet med van hand. Han är utan tvekan en av de personer som har flest timmar i flygstolen på en Alpha Electro.

Det finns stora hopp om eldrivna flygplan. Sverige håller på att ta fram en roadmap för elflyg i projektet Elise som Ny Teknik skrivit om tidigare. Norska Avinor går längre och har redan en djärv målsättning: 2040 ska alla inrikesflyg gå på el.Trots att det än så länge inte finns ett enda eldrivet passagerarflyg på marknaden. Alpha Electro från den slovenska flygtillverkaren Pipistrel är det första serietillverkare flygplanet som finns.

Läs mer: Spana in elplanet Eagle

Jag sitter axel mot axel med Nej Faganelj i det lilla planet. Det mäter inte mer än drygt tio meter i vingbredd och väger 350 kilogram inklusive två batteripaket på totalt 21 kWh. Det ena sitter i nosen, det andra bakom sätena.

– Planet är helt stabilt, det styr sig själv, säger Nejc Faganeli när vi kommit upp på drygt 300 meters höjd. Han demonstrerar genom att släppa greppet om styrspaken när planet glider över Biskopsgården och vidare söderut mot Göta älv.

Alpha Electro har en flygtid på en dryg timme. Dessutom kan batteriet laddas vid kraftiga inbromsningar, en landning ska ge ungefär en åttondel av batteriets kapacitet. Tekniken bygger på samma princip som regenerativa bromsar på bilar med elektrisk drivlina.

Man kan nog redan tala om en försäljningssuccé. 40 plan har levererats, just nu lämnar två stycken produktionslinan varje månad och takten kommer att skalas upp för att möta efterfrågan.

Läs mer: Solflygare: Om tio år flyger vi på el

Så sent som för ett par veckor sedan levererades det första eldrivna planet till en flygplats i Oslo. Bakom köpet står Avinor, den norska motsvarigheten till Swedavia. Inom kort levereras även ett plan till Finland.

Ett Alpha Electro kostar strax över en miljon kronor exklusive moms. Men betalar igen sig på sikt tack vare sin låga driftkostnad menar Pipistrel.

– Flygkostnaden är bara två euro per timme, säger Nejc Faganelj.

Ett bensindrivet Cessna-plan i samma storleksordning kan bränna upp flera hundra kronor i bensin per flygtimme. Då tillkommer kostnader för regelbundet underhåll av förbränningsmotorn, medan Alpha Electro är nästintill underhållsfritt.

Det som i slutänden kommer att vara dyrt är att byta ut är batterierna. De beräknas hålla i mellan 1 500 och 2 000 flygtimmar beroende på hur väl man tar hand om dem.

Läs mer: Då ska alla flyg inom Norge vara eldrivna

Göteborgs Aeroklubb på Säve flygplats norr om Göteborg kommer förmodligen bli först ut i Sverige med att köpa in ett Alpha Electro. Klubben har redan säkrat bidrag från byggbolaget Serneke som äger flygplatsen.

Planet i Göteborg blir lite extra intressant eftersom Serneke i samarbete med Göteborgs energi är i full färd med att anlägga Sveriges största solcellspark i anslutning till Säve flygplats. Tanken är att el från solcellerna ska användas för att ladda elflygplanet.

– Vi har diskuterat saken med Göteborgs Energi och Serneke och kommit fram till att det vore en enkel sak att ladda flygplanet med el från solcellerna, säger Måns Theorin som är ordförande för Göteborgs Aeroklubb.

Det enda flygklubben egentligen väntar in är att planet ska certifieras. Alpha Electro är ett skolflygplan för att lära upp nya piloter, men det krävs ett godkännande från den europeiska flygsäkerhetsmyndigheten EASA innan det får användas till att ta pilotlicens. Pipistrel själva är säkra på att processen är klar under året.

Läs mer: Så ska Sverige utveckla eldrivna flygplan

– Då kan vi stolt säga att vi blir bland de första i världen som kan ge ut en PPL-licens (privatflygcertifikat, reds. anm.) där eleverna tränats på elflygplan, säger Måns Theorin.

Det finns också tidiga planer på att bygga ett nätverk av laddstationer på kringliggande flygplatser. Alpha Electro har en räckvidd på runt 15 mil vid full laddning. En laddstation på flygfältet i Fjällbacka skulle göra det möjligt att med en mellanlandning på 45 minuter ta sig mellan Göteborg och Oslo i ett eldrivet flyg.

– Avinor ska sätta upp laddningsinfrastruktur runt Oslo, och då har vi byggt en E6:a i luften hela vägen upp till Norge, säger Måns Theorin.

Alpha Electro

Batteri: 21 kWh litiumjonbatteri.

Räckvidd: En dryg timmes flygtid, cirka 150 kilometer.

Motor: Propellermotor med en effekt på 50 kW vid ett varvtal på 2 100 till 2 400 rpm.

Stigningstakt: Över 1 000 fot per minut.

Vingspann: 10,5 meter.

Längd: 6,5 meter.

Vikt: 350 kilogram varav cirka 120 kilogram är batteri.

Maxlast: 200 kilogram.

Pipistrel

Slovensk flygplanstillverkare som grundades 1987 och specialiserat sig på lättviktiga bränslesnåla småflygplan.

Förutom Alpha Electro säljer Pipistrel glidflygplanet Tauros Electro som använder eldrift för att på egen hand ta sig upp på högre höjder.

Pipistrel är ett av fem företag som utvecklar flygande taxibilar tillsammans med Uber.

Simon Campanello

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt