Norskt verktyg ska tömma atombombade kryssaren på olja

2018-09-18 15:06  

Den tyska kryssaren Prinz Eugen har atombombats två gånger. Efter 72 år på botten av lagunen är oljan ombord en tickande miljöbomb. Nu funderar USA på att använda sig av ett norskt verktyg för att sanera vraket.

I juli 1946, ett år efter slutet av andra världskriget, samlade USA en av de mäktigaste flottorna i historien i Stilla Havet. Mer än 80 överblivna krigsfartyg förankrades vid Bikiniatollen i Marshallöarna och atombombades två gånger under USA:s kärnvapenprov. Ett av skeppen var den tyska kryssaren Prinz Eugene.

1941 sällskapade fartyget Bismarck på hennes enda tur ut i Atlanten, men till skillnad från ikonen överlevde Prinz Eugen och togs som krigsbyte av amerikanarna i slutet av andra världskriget. Faktum är att hon överlevde de två kärnvapnen, dock med stora läckor. Då skeppet var extremt radioaktivt blåste man av planerna på en sanering. Prinsen bogserades till Kwajaleinatollen där hon sjönk omkring ett halvår efter testen.

Läs mer: Norskt oljebolag vill minska utsläpp med vindkraft

I 72 år har det kantrade fartygets propellrar stuckit upp över vattenytan vid ön Enubuj. Redan på 1974 började amerikansk militär varna för att oljan ombord kunde innebära en miljökatastrof. Man ansåg då att den behövde tas om hand inom en 30-årsperiod, men först nu har Pentagon påbörjat en räddningsaktion och inlett ett samarbete med den amerikanska armén, amerikanska flottan och den mikronesiska regeringen.

Norska verktyget kan pumpa upp oljan

Prinz Eugen uppskattas innehålla 2767 ton olja, enligt Popular Mechanics. Tidigare har en rapport från U.S. Fish and Wildlife Service föreslagit att man kan använda en patenterad lösning som har utvecklats av det norska företaget Miko Marine för att få upp oljan. Deras ”Moskito hot tap system” utgörs av ett litet verktyg som bara väger 80 kilo, som kan kontrolleras från ytan.

Det har elektromagnetiska klämmor som fäster sig på skrovet, sedan skär verktyget upp ett hål och kopplar på en kulventil. Hela proceduren kan ta så lite som 30 minuter. Sedan är det bara att pumpa upp oljan till ett av räddningsfartygen. Det är inte beslutat att det norska företaget ska få uppdraget.

Kryssaren sjönk upp och ner i mycket grunt vatten, vilket gör det enklare att pumpa ut oljan än med andra vrak. Även det faktum att oljan är lagrad i tankar intill skrovväggarna gör processen betydligt lättare. Den amerikanska militären förväntar sig att oljan ska utvinnas i slutet av oktober 2018.

Läs mer: Tusentals liter popcorn hälls ut i Östersjön

Prinz Eugen är 212,5 meter lång och krävde en besättning på 1 600 man. Med en hastighet på 33,5 knop var hon en av tyska flottans snabbaste. Kryssaren sjösattes 1938, togs i tjänst tre år senare – och såg sin första strid på Atlanten under Operation Rheinübung 1941. Under kriget placerades fartyget i bland annat Norge och Baltikum i olika uppdrag. I dag delar kryssaren vattnen med tio andra skeppsvrak.

Mellan 1946 och 1958 genomfördes totalt 23 kärnvapenprov kring Bikiniatollen, dels på själva revet, i luften, samt på och under vattenytan. Det radioaktiva nedfallet har haft stor effekt på Marshallöarnas innevånare. Efter testerna visade de symtom på allvarlig strålsjuka, som exempelvis kräkningar, diarré, klåda och brännskador. Många av invånarna tappade håret inom ett par veckor efter bombningarna.

Johan Forsberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

AI Pension

Debatt