Fordon
Navistar: ”Vi kommer ha fler el-lastbilar än Tesla”
Navistars vd skickar en passning till Tesla. Foto: Navistar
Tesla är rubrikernas tillverkare – men inte leveransernas. Det menar konkurrenten Navistar. I en intervju sticker företagets vd ut hakan.
När Tesla presenterade sin helelektriska långtradardragare i november så överraskades experterna. Prestandan var bättre än väntat, och redan från början radade köparna upp sig – detta trots att lastbilen inte ska sättas i produktion förrän ”någon gång 2019”. Men Tesla kommer inte vara först ut – och de kommer inte att vara en storspelare. Det menar Troy Clarke, vd för Navistar.
Clarke är övertygad om att hans företag kommer att vara långt före Tesla när det kommer till leveranser, vilket han uttrycker i en intervju med trucks.com. Skälet är enligt vd:n enkelt – de kan businessen.
– Kunder vet vilka vi är och vet att vi leverera en lastbil som garanterat täcker deras behov. För vi förstår hur våra kunder tjänar pengar, säger han.
Ytterligare en sak som faller Tesla i fatet är att de fortfarande inte har lyckats hålla sina utlovade produktionsvolymer.
Den businessen har ännu så länge enbart rullat på fossila drivmedel, men snart blir det ändring på det. I fjol gick VW:s lastbilsdivision in och köpte 17 procent av Navistar, och detta innebär att det amerikanska företaget (som har lastbilsmärket International och producerar bussar under IC Buses) får ta del av tysk teknik.
Tillsammans med egenutvecklade komponenter har detta snabbat upp elektrifieringen och man förväntar sig ha eldrivna lastbilar och bussar produktionsredo mot slutet av 2019.
Rent lanseringsmässigt innebär det att Tesla- och International-lastbilarna kommer ut i handeln samtidigt.
Fördelen ska enligt Clarke vara att Navistar redan har ett etablerat och fungerande nätverk av handlare, verkstäder och servicestationer. Och inom transportindustrin är rullande timmar bland det viktigaste.
Men en stor skillnad mellan är att Navistars första elfordon kommer vara distributionslastbilar och bussar – inte så kallade klass 8 långtradardragare. Därför är Clarkes jämförelse lite haltande.
Och just segmentet med lättare distributionslastbilar kommer snart att bli trångt. Daimlerkoncernen är redan i gång med leveranser av Fuso Ecanter, Toyota, Cummins, Freightliner (Daimler), Kenworth och Western Star (Daimler) har alla eldrivlinor på gång.
När det gäller klass 8-bilar har nya märket Nikolai Motor en bränslecellslastbil (och har fått in 8 000 förbokningar). Även Toyota och Kenworth testar tekniken för tunga fordon.
Huruvida Clarks övertygelse räcker för att slå Tesla återstår att se.