Fordon
Myndighet slår tillbaka mot Nobina-kritik
Transportstyrelsen vill veta hur de självkörande bussarna fås att stanna innan den godkänner storskalig testverksamhet.
Transportstyrelsen slöar och letar problem på självkörande bussen, menar Nobina. ”Jag frågar mig varför de påstår det”, säger Pasi Paavola på myndigheten.
De självkörande bussarna som ska gå mellan tunnelbanestationen i Kista och arbetsplatser en bit bort rullade redan för ett år sedan under en veckas tid. Bussarna är ett samarbete mellan SL, Nobina, Kista science center, KTH och Ericsson.
Trots att det nu gått ett år har något tillstånd ännu inte lämnats av Transportstyrelsen för att bussarna ska kunna börja testas på riktigt. Nobina kallar tillståndsprövningen för ”trög” och att menar att ”byråkratin bromsar utvecklingen”. Företaget besökte nyligen Näringsdepartementet för att skynda på utvecklingen.
– Politiken vill, regeringen vill, men våra myndigheter kan, vågar eller vill inte och det är där någonstans vi står just nu. Och då ska man komma ihåg att det här fordonet har rullat över 10 000 mil i andra länder, sa Nobinas kommunikationschef David Erixon till SVT förra veckan.
Någon kommentar från Transportstyrelsen kom dock aldrig med när programmet sändes.
Pasi Paavola, chef för sektion fordonsgodkännande på Transportstyrelsen, undrar varför Nobina agerar som de gör.
–Det kan man fråga sig. Jag har inget bra svar, säger han.
I en replik tillbakavisar myndigheten Nobinas uttalande att de skulle ha jobbat med ansökan i ett års tid. Den första ansökan inkom den 30 september i fjol men i samråd med företaget beslutades att hantera frågan på ett annat vis. En "relevant" ansökan inkom den 20 januari i år.
Angående att myndigheten letar problem, vilket Marcel Kroeze som är vd för Nobina Technology sa till DN, svarar Pasi Paavola att det är upp till Nobina att visa att fordonet är säkert att framföra. Frågor finns fortfarande gällande bromssystemet, som ska kunna aktiveras av den förare som finns med under testverksamheten.
– Bromsen är knäckfrågan just nu. En broms stänger många andra risker. Men hur fås fordonet att stanna när man trycker på stopp? Så länge de inte visat det kvarstår många andra risker.
Han berättar att företaget så sent som i förra veckan skickade in kompletteringar gällande detta och förvånas därför av att Nobina gick ut i media kort därefter.
Han är delvis självkritisk till tillståndsprocessen som sådan och att myndigheten kanske inte varit tydlig nog med vad den förväntar sig. Men att det delvis beror på att Nobina inte har behövt skicka in ett komplett underlag på en gång utan gjort det i omgångar.
– Vi kunde ha gjort upp en tydligare plan, säger han.
Det senast inkomna materialet granskas just nu.
– När vi har allt material kan vi inspektera fordonet och därefter fatta ett beslut inom en inte alltför avlägsen framtid, säger han.
Nobina svarar så här på Transportstyrelsens uttalanden: ”Vi har kontinuerligt försett Transportstyrelsen med material och kommer fortsatt att driva en konstruktiv process. Detta för att möjliggöra försök med självkörande bussar även i Sverige och bidra till skapandet av testbädd Sverige.”