Fordon

Militära fordonet terrängkör utan förare

Foto: Skärmbild/Darpa

Amerikanska försvarsdepartementets utvecklingsdel, Darpa, bygger hård- och mjukvara för ett litet fordon som ska kunna manövrera förarlöst genom avancerad terräng. Se testet i filmen

Publicerad

USA:s armé utforskar möjligheterna med autonoma fordon på flera sätt. Man har gått från så kallad platooning, där förarlösa lastbilar följer ett ledarfordon i konvoj till tester av ett robotiserat stridsfordon. "The Autonomous Multi-Domain Launcher" väger drygt 16 ton och är en plattform för olika missilsystem.

Fortsatta tester av tekniken

Landets försvarsmakt satsar även på autonomi för andra typer av fordon. Darpa (Defence Advanced Research Projects Agency) ligger under USA:s försvarsdepartement. Myndigheten driver bland annat programmet ”Robotic Autonomy in Complex Environment with Resiliency”, förkortat Racer.

Darpa står nu inför den andra testrundan av självkörande teknik för avancerad terräng, där hård- och mjukvaran ser ut att vara  monterad på en liten tvåsitsig Polaris MRZR, av Youtube-klippet att döma.

”Vi är ute efter ett förarlöst markfordon som kan ta sig fram offroad genom ostrukturerad terräng i hastigheter som endast begränsas av vad sensorerna klarar, bilens mekaniska kapacitet och hänsyn till säkerheten. Programmets lägsta målsättning är att mjukvarans prestanda ska göra det möjligt att köra minst lika snabbt offroad som en mänsklig förare”, säger Racers programchaf Stuart Young i ett uttalande till New Atlas.

Kan undvika stenar och buskar  

I vårens inledande test körde Racer-fordonet på sex olika banor med varierande terräng i en hastighet av cirka 30 km/h. Bilens mjukvara lyckades identifiera och undvika de stenar, diken och buskar som fanns på banorna.

Inför det andra testat har gruppen bakom utvecklat en ny algoritm som är ännu bättre på att läsa av miljön och planera körningen. Analysförmågan ska testas över en längre sträcka i ökenterräng med större och brantare kullar, på underlag som ger dåligt grepp.