Mercedes: Vi lanserar första laddhybriden med 10 mils räckvidd

2018-10-16 10:45  
Ola Källenius, Daimlerkoncernens och Mercedes utvecklingschef, vid premiären av den nya generationen av Mercedes GLE. Foto: Daimler

Sena till elbilsfesten – men en ledare inom elektrifiering. Mercedes utvecklingschef Ola Källenius avslöjar att nya suven kommer vara en rekordbil. ”GLE kommer vara den första laddhybriden med räckvidd på 100 km”, säger han.

När Mercedes visade upp sin första elbil EQC tidigare i höstas var mottagandet ljumt. Plattformen var gammal och inte optimerad för elektrifiering, specifikationerna stack inte ut och på det hela kändes det som att man hade stressat fram modellen.

Men trots att pressen inte imponerades vid elbilspremiären har tillverkaren storstilade elektrifieringsplaner, och nu slår Daimlers, till lika Mercedes, utvecklingschef ett slag för sina hybrider.

– Vi är nu i läget då vi byter räckvidd på våra 30 km-hybrider till 50 km. Och GLE kommer att vara den första laddhybriden med en räckvidd på 100 km enligt WLTP-cykeln, säger Ola Källenius, i en intervju med branschtidningen Automotive News.

Läs mer: Biljättar stryper hybrid-försäljningen efter nya reglerna

Ett skäl till att många av dagens laddhybrider inte har klarat av att gå så långt på el beror på regleringar. Närmare bestämt den kinesiska regeringens bestämmelser för så kallade fordon drivna av nya energier. I de reglerna är kravet att man med eldrift ska kunna köra minst 50 kilometer.

Nya GLE har precis lanserats, men en hybridversion av bilen väntas inte komma förrän mot andra halvan av 2019.

Läs mer: Norges elbilsandel i september nytt världsrekord

Men frågan ät om det då verkligen blir den första laddhybriden med över 10 mils räckvidd? Volvos systermärke Polestar har börjat bygga prototypseriebilarna av sin modell One – och den ska klara 15 mil (förvisso enligt gamla körcykeln). Även BMW säger att de kommer att erbjuda hybrider med över 10 mils elektrisk räckvidd inom kort.

WLTP-cykeln

WLTP står för Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure och är den nya körcykeln som alla bilar i Europa ska certifieras med. Denna introducerades 1 september 2017, men har en övergångstid på fyra år. Parallellt med de nya WLTP-värdena kommer de äldre värdena för bränsleförbrukning att finnas kvar.

I EU kommer det bindande kravet om att en genomsnittlig personbil inte få släppa ut mer än 95 gram koldioxid per kilometer enligt WLTP att vara infört 2021.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt