Biljättar stryper hybrid-försäljningen efter nya reglerna

2018-09-28 15:01  
Foto: BMW

Ändrad testregim har skapat problem för bilindustrin – så pass att flera populära modeller slutat säljas på vissa marknader. Skälet är att de missar magisk utsläppsgräns.

I flera länder finns det en miljöbilsgräns vid ett utsläpp om 50 gram koldioxid per kilometer. Därför har det inte varit konstigt att många laddhybrider haft ett utsläpp som hamnat precis under detta gränsvärde.

Men i och med de nya utsläppsreglerna, kallade Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure (WLTP), infördes första september – innebar det en stor förändring. Det rapporterar branschtidningen Automotive News.

Läs mer: Biljättarnas kritik: Nya EU-testet stoppar flera bilmodeller

Den nya testcykeln innebär bland annat att effekten av ett fulladdat batteri har minskat, vilket i sin tur gör att utsläppet stiger – och skattebonusar försvinner i många länder. Ett exempel är i Tyskland där subventionen om 3 000 euro försvinner. I Sverige hade vi motsvarande fram till i juli då det nya skattesystemet med bonus/malus infördes.

Enligt Automotive News har Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz och Porsche beslutat att sluta sälja sina laddhybrider på flera marknader i Europa just för att köpare inte längre får inköpet subventionerat. För att modellerna ska kvalificeras kommer de i många fall behöva större batterier, och då är frågan hur mycket det trycker upp priset alternativt urholkar förtjänsten för tillverkarna.

Tidningen har pratat med en talesperson för Volkswagen som bekräftar uppgifterna och som säger att Passat GTE inte kommer att börja säljas förrän i juli 2019. Även Golf GTE har slutat säljas, dock finns det inget datum då den åter kommer finnas i utbudet.

I Sverige är dock situationen en annan. Marcus Thomasfolk, presstalesman på Volkswagen Sverige, säger att man fortfarande kan beställa laddhybridversionen av Passat.

– Vi har Passat GTE i vårt sortiment och den går att beställa. Men det är 2018 års specifikation. Vi är tydliga mot kunder att det är årsmodell 2019 man kommer få – och den har vi inte fullständiga data på. Dock har vi en prisgaranti så de som beställer vet vilket pris de får betala, säger han till Ny Teknik.

Läs mer: Så vill biltillverkare komma ikapp Tesla

Enligt Marcus har WLTP-kraven blivit en flaskhals och det är inte endast GTE-versionerna som drabbas av att de inte fått sin certifiering. Men på grund av populariteten på just Passat GTE har väntetiden blivit extra lång.

– Efterfrågan har varit enorm så det bidrar också. Vi vet inte när vi kommer att börja leverera bilarna, men det blir under 2019. Golf GTE kommer vi att börja sälja först efter det att vi fått den certifierad. Hur det ser ut på andra marknader kan inte jag kommentera, säger Marcus.

Volkswagen är inte ensamma om att få problem med hur den nya WLTP-certifieringen slår mot laddhybrider – och hur utfallet påverkar skattesubventioner.

Porsche säger till Automotive News att de slutat sälja laddhybridversionerna av Panamera och Cayenne.

Vi kommer inte börja ta order förrän bilarna börjar byggas, men när det kommer ske har inte bestämts än, säger en talesperson till tidningen.

När det gäller BMW gränslar tillverkaren i dagsläget 50-gramsgränsen där deras 530e ska klara sig under, men 225xe hamnar över. Den kommande laddhybridversionen av X5 har försetts med större batteri som utlovar upp till åtta mil körning på el – och ett utsläpp på 49 g/km.

Mercedes har i dagsläget inte längre laddhybrider i sortimentet, utan de kommer först till årsskiftet att lansera flera alternativ där man kombinerar diesel- och el-drift. Dessa ska klara utsläppsgränsen. Volvos europeiska storsäljare XC60 finns även den i ett laddbart alternativ, men utsläppet är över gränsen.

Av de bäst säljande laddhybriderna är det faktiskt bara Mitsubishi Outlander PHEV som efter uppdatering fått ner utsläppet till 46 gram koldioxid per kilometer i WLTP-testet.

Skillnader mellan NEDC (New European Driving Cycle) och WLTP (Worldwide harmonized Light vechicle Test Protocol)

Cykeltid: NEDC – 20 min, WLTP – 30 min

Rutt: NEDC – 2 faser, WLTP – 4 faser

Testtemperatur: NEDC – 20-30 grader, WLTP – 14-23 grader

Proportion stillastående: NEDC – 25 procent, WLTP 13 procent

Hastighet: NEDC – genomsnitt 34 km/h max 120 km/h, WLTP – genomsnitt 74 km/h max 131 km/h

Cykeldistans: NEDC – 11 km, WLTP – 23,25 km

Acceleration: NEDC – genomsnitt 0,39 m/s2 max 1,04 m/s2, WLTP – genomsnitt 0,50 m/s2 max 1,58 m/s2

Testcykel: NEDC – en cykel, WLTP – dynamisk

Påverkan av tillvalsutrustning: NEDC – tas inte med i beräkningen, WLTP – tas med i beräkningen

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt