Norges elbilsandel i september nytt världsrekord

2018-10-02 13:30  
Foto: Axel Schmidt

Elbilarnas andel av nybilsförsäljningen fortsätter att öka i Norge. Den nya tuffare testproceduren WLTP är en av orsakerna.

I september registrerades 10 620 personbilar i Norge, en minskning jämfört med samma månad i fjol med hela 21 procent.

Men elbilarna fortsätter att öka sin andel. Under september stod de för svindlande 45,3 procent av nybilsförsäljningen. Motsvarande siffra i fjol var 29 procent.

Räknas även importen av nästan nya bilar in uppgick den till 47,7 procent i september i år, enligt Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV), en norsk intresseorganisation som verkar för tryggare och effektivare vägar.

– Bilmarknaden i september var speciell. Det sattes både norskt rekord och världsrekord i försäljning av elbilar, säger Øyvind Solberg Thorsen, chef för OFV i ett uttalande.

Slagit nytt rekord

OFV menar att den nya testproceduren WLTP är en av förklaringarna till att elbilsandelen slår nytt rekord. WLTP trädde i kraft i fjol och ger överlag högre utsläppssiffror jämfört med den gamla körcykeln NEDC (se faktaruta). Detta har gjort att avgifterna för bilar med förbränningsmotor blivit ännu högre i Norge och därmed styrt över konsumenter till att välja elbil i stället.

Andelen personbilar med endast dieselmotor sjönk till 12,4 procent, jämfört med 18 procent i september i fjol. När OFV för ett år sedan rapporterade om andelen dieselbilar konstaterade de att de var tvungna att gå tillbaka ända till 2002 för att hitta en så låg andel.

Läs mer: Tesla har till sist nått produktionsmålen för Model 3

Andelen personbilar med endast bensinmotor var 16,1 procent i september i år respektive 22 procent i fjol.

I genomsnitt släpper bilarna som såldes i september ut 55 gram koldioxid per kilometet. Det kan jämföras med det framtida europeiska kravet på 95 gram per kilometer som börjar gälla fullt ut 2021.

WLTP vs NEDC

WLTP står för Worldwide harmonized Light-duty vechicles Test Procedure och används när fordonet ska typgodkännas. WLTP ersätter den gamla testproceduren NEDC (New European Driving Cycle) som har sitt ursprung i 1980-talet.

Vid testproceduren används en chassidynamometer, även kallad rullande landsväg. Det som mäts är bland annat kväveoxider (NOx), kolmonoxid (CO), ickemetaner (NMHC) och partiklar (MN och PN). Utifrån testerna räknas bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp fram. Det är dessa värden som anges vid marknadsföring av bilmodeller.

Men som de flesta har märkt är bilens verkliga förbrukning ofta högre än det angivna värdet. Den gama testproceduren NEDC har fått mycket kritik för att inte återspegla de förhållanden som bilar faktiskt används under. Den nya testproceduren WLTP innehåller därför kraftigare accelerationer, högre maxhastigheter och längre körtid. Detta har fått som effekt att inte minst laddhybrider fått märkbart höjda utsläppsvärden eftersom de under testcykeln tvingas använda sig av förbränningsmotorn i högre utsträckning.

WLTP infördes för nya fordonsmodeller från den 1 september 2017. Den gäller obligatoriskt för alla nyregistrerade personbilar och vissa mindre lätta lastbilar från den 1 september 2018, vilket alltså har fått som effekt att biltillverkarna tvingats utföra nya tester på befintliga modeller. De flesta lätta lastbilar ska uppfylla reglerna från den 1 september 2019.

Som ett komplement har också testförfarandet RDE (Real Driving Emissions) införts. RDE innebär att speciell testutrustning kopplas till bilen som körs enligt ett speciellt mönster i verklig trafik. RDE utförs som ett komplement av oberoende aktörer för att undvika att tillverkarna specialanpassar bilarna till WLTP-tester i laboratoriemiljö, till exempel genom att härda däcken i ugn eller tejpa skarvar i karossen. Om RDE-mätningarna skiljer för mycket från WLTP-mätningarna kommer detta att rapporteras.

Källa: Bil Sweden och Volkswagen

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt