Melldahl designar BMW:s framtidsbilar: ”Ingen motorkille”

2020-02-23 06:33  

Inte bara en låda för transport. Bilens funktion håller på att förändras och en av dem som ligger bakom BMW:s transformation är svenske Erik Melldahl.

Vad ska förare göra i en bil som kör sig själv? Den frågan håller på att aktualiseras i och med att framförandet av fordon är på väg att automatiseras. Biltillverkare världen över har i år visat upp visioner och koncept på självkörande framtidsbilar. En sådan är BMW:s Inext.

Utseendemässigt är det en slags crossover. Exteriören är futuristisk men inte allt för avlägsen från hur bilar faktiskt ser ut. Interiören är däremot något helt annat – och för detta kan BMW tacka en svensk. Bakom designen står jämtlänningen Erik Melldahl.

– Till skillnad från många andra i branschen så är jag ingen motorkille eller bildesigner i grunden. Och det tror jag har varit en fördel när vi nu går in i en ny era. Det vi vill förmedla med den här bilen handlar om vilka nya möjligheter som finns när man inte behöver ha ögonen på vägen, säger han till Ny Teknik.

Erik Melldahl, designer på BMW. Foto: Felix Björklund

Men vad innebär det? BMW-designern förklarar att när man tar bort tanken att föraren måste hålla i en ratt och att alla ska titta framåt så öppnas det en helt ny värld.

– Min utgångspunkt har varit idén av ett vardagsrum eller kanske ett boutique-hotell. På ett sätt har designtanken utgått från att vi har utformat möbler som vi sedan placerat i en bil. Vi har tänkt: var känner man sig mest avslappnad? Svaret är att man vill komma hem och slänga sig på soffan och det har vi försökt återskapa här. Varje möbel i bilen är individuell och något man skulle kunna ha i ett vanligt vardagsrum.

Läs mer: Så beräknas hybridbilarnas utsläpp

Tydliga exempel på det är att formgivningen inte begränsats av traditionell geometri. Säten, sidor, tak och golv har en helt annan design och funktion. Sätena växer ut i dörrsidorna, huvudstöden går att vika ner för att ge sköna hängytor och ratt/pedaler fälls in när de inte används.

– Vi har tänkt mycket på kommunikation och rymd. Det är en avskalad miljö med människan i centrum. Inext har två lägen, Boost – där man kör bilen, och Ease – där man inte gör det. Och det har gjort att vi skapat så kallat ”Interface on demand”, att tekniken bara finns och syns när man behöver det. Det ska inte vara distraherande knappar utan allt styrs med ”shytech”, säger Erik Melldahl.

BMW Inext. Foto: BMW

Exempel på det senare kan vara att delar av dörrarna och sätena är beröringskänsliga och att det där går att ställa in belysning, ändra temperatur eller volym på musik.

Inext är onekligen futuristisk, men bilen har faktiskt en högst reell framtid.

– Inext är ett flaggskepp för hela BMW-gruppen, men även en förtitt på produktionsbilen som kommer 2021. De kommande åren kommer att innehålla hemskt mycket nyheter vilket även återspeglar sig i bilindustrin. Jag kan inte gå in på vad som kommer att vara med i produktion – men det kommer att vara viss igenkänning mellan vad vi har här och vad som är slutprodukten, säger Erik Melldahl.

Läs mer: Toyota och Panasonic startar gemensamt batteribolag

Och det här är meningen. BMW-designern berättar att Inext adresserar flera aspekter av vad tillverkaren tror konsumenter är ute efter.

– Vi vet att alla inte tycker om att köra bil. Inext är en bil som i sina två lägen är en produkt som kan tillfredsställa både de som vill, men även inte vill köra bil. Det är även en produkt som är smart, något som folk i allt större utsträckning förväntar sig. Så när du kliver in i bilen är tanken att den ska veta så pass mycket om dig så att den redan förberett alla inställningar.

Interiör i BMW Inext. Foto: BMW

En annan sak som konceptet illustrerar är BMW:s förändrade inställning till lyx. Elektrifierad istället för mastig motor, hållbara material istället för traditionellt lyxiga.

– Det finns inget rätt eller fel, men det finns olika sätt att se på exklusivitet. Förr i tiden var till exempelvis tyg mer exklusivt än läder. I droskor satt det fina folket på tygsitsar medan kusken fick hålla sig på läder. Så det är ett synsätt vi jobbar med på flera sätt. Kunder som gillar BMW (tillverkarens elektrifierade modeller) tenderar att vara progressiva och mer öppna.

Ett annat exempel på att synen på lyx går att böja visade BMW upp tidigare i år på elektronikmässan CES. Där hade de tagit och byggt om sin lilla elbil i3 till en slags lyxlimousine.

– Där visade vi att man kan få en lyxupplevelse, som en privatjet, fast i en liten bil. När man väl sitter i i3 Urban Suite inser man hur mycket utrymme det faktiskt finns, vi pratar om större utrymmen än vad man har i 7-serien. Det är något som folk kanske inte tänker på. Konceptet handlar även om service och hur man vill ha sin upplevelse, och eftersom bilindustrin blir allt mer reglerad när det kommer till utsläpp och storlek – då är det här ett perfekt statement, säger han.

Läs mer: Så snabbt åldras elbilarnas batterier

På frågan om hur designmöjligheterna påverkas av BMW:s val av flexibla plattformar, som ska klara av både elektrifierade- men även förbränningsdrivlinor, är Erik Melldahl fåordig – han menar att det är teknikfrågor som han inte kan svara på. Ej heller får han avslöja vilka produkter som komma skall. Men han kan säga att BMW har fingret i luften.

– I fallet i3 Urban Suite är bilen fullt godkänd och går absolut att realisera. Inext är ett jättebra exempel på vad vi försöker åstadkomma framöver. Exakt vad det kommer leda till är inget som jag kan prata om. Men det jag kan säga är att personligen tycker jag att det är kul att det skandinaviskt avskalade och möbeltänket börjar synas och att min stil speglas lite i produkterna, säger Erik Melldahl.

Erik Melldahl

Ålder: 36 år

Arbetar som: Interiördesigner BMW

Bakgrund: Utbildad industridesigner vid Designhögskolan i Umeå. Har arbetat som designer hos Bang & Olufsen Automotive innan han 2013 kom till BMW.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt