Toyota och Panasonic startar gemensamt batteribolag

2020-02-03 12:55  
Lladdhybriden Toyota Rav4. Foto: Toyota

De båda japanska teknikjättarna ska utveckla prismatiska litiumjonceller, batterier med fast elektrolyt samt helt nya batteriprinciper – och vem som helst ska få köpa dem.

Panasonic och Toyota berättade för drygt ett år sedan att de planerade att bilda ett gemensamt bolag för utveckling och produktion av elbilsbatterier.

Nu bekräftar de båda teknikjättarna att samriskbolaget kommer att starta sin verksamhet i april, med drygt 5 000 anställda. Bolaget ska heta Prime Planet Energy and Solutions. Toyota ska äga 51 procent och Panasonic resten. Toyota menar att batterier kommer att utgöra en central roll i samhällets framåtskridande.

Framtidens batterier byggda på nya principer utvecklas

Fokus kommer att ligga på prismatiska litiumjonceller för laddbara bilar, men även andra användningsområden. Precis som tidigare rapporterats ingår även litiumjonbatterier med fast elektrolyt (så kallade solid state-batterier) i bolagets portfölj. Utöver det ska även framtidens batterier byggda på nya principer utvecklas, tillverkas och säljas.

Batterierna som tillverkas ska inte enbart kunna användas i Toyotabilar utan görs tillgängliga för alla som vill köpa dem.

Hälften av försäljningen ska vara elektrifierad 2025

Toyota har lett utvecklingen av elhybridbilar men varit tveksamt inställda till rena elbilar. Koncernens första elbil presenterades så sent som i november i fjol, i form av Lexus UX300e. Toyotas målsättning är numer att hälften av bolagets försäljning ska komma från elektrifierade modeller år 2025, enligt Reuters.

Panasonics samarbete med Toyota liknar det batteritillverkaren haft med Tesla under lång tid. Tesla verkar nu ha valt en delvis annorlunda väg och kommer bland annat att köpa batterier från koreanska LG Chem och kinesiska CATL till bilarna för den kinesiska marknaden.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt