ELBILAR

Teslabilar på biltransport, genrebild

Undersökningen visar Teslas ras: ”Den emotionella lojaliteten var unik”

Från rosad outsider – till storsäljande besvikelse. Tesla har på kort tid gått från att ligga i topp till att hamna i bottenskiktet när det gäller kundnöjdhet. Det slås fast i stor kundundersökning.

Publicerad

När det kommer till bilköp är det ofta parametrarna pris och vissa prestanda som avgör. Men därefter är det en annan sak. Det framgår i den årliga undersökningen Autoindex som tidningen Vi bilägare gör.

I undersökningen får bilägare uttrycka sin upplevelse och det hela summeras i kategorierna ”bilen”, ”verkstad”, ”säljare” och ”lojalitet”. Årets omgång handlar om bilar av årsmodell 2021 till 2024 och på listan toppar Toyota före BMW och Mercedes.

Ny på listan är Polestar som för första gången uppnått en tillräckligt ålder och volym för att kvala in. Och i Autoindex hamnar de på plats åtta, det vill säga över genomsnitt. Värre är det för Tesla.

Det amerikanska märket seglade in på listan 2022 och då knep de bronspengen direkt. Nu är det annat ljud i skällan.

Tesla från toppen till botten

Tesla har rasat från toppen till plats 22 på tre år – endast Opel och Fiat ligger sämre till. Den amerikanska tillverkaren har tappat mest av alla de senaste åren. Trots en tillfällig förbättring inom lojalitetssegmentet, faller Tesla ytterligare 17 placeringar i år (-12,9 procent).

Enligt Mikkel Korntve, vd på Loyalty Group som är de som genomför undersökningen för Vi Bilägares räkning, är nedgången knuten till Elon Musk.

– Den emotionella lojaliteten till Tesla var unik, en sällsynt känsla för produkten som även finns hos Apple. Efter Elon Musks utspel är varumärket stukat, trovärdigheten ifrågasätts vilket gör att den emotionella lojaliteten försvinner, säger han i ett uttalande

För ett bilmärke som länge burits fram av sina kunder är det här fatalt och just osäkerheten kring om man skulle välja samma märke igen är stor. Även om det kanske är för tidigt att säga, men det verkar som att just detta återspeglas i försäljningen. Tesla har tappat rejält.

Dock har ju Elon Musk sagt att han ska ägna mindre tid åt politik och mer åt bilbossande framöver – om de ger återbäring i form av ökad lojalitet återstår att se. 

✉️ Språk- eller faktafel i texten? Skriv och berätta.