Så beräknas hybridbilarnas utsläpp

2020-02-17 06:30  

Laddhybridernas förbrukningssiffror är inte helt lätta att förstå. Gamla och nya körcykler och något mitt emellan. Här berättar Transportstyrelsens expert hur testen går tillväga.

Det var enklare förr. En Volvo 245 från slutet av 70-talet var deklarerad med en förbrukning på en liter per mil – och det var vad man kunde förvänta sig oavsett man på vägarna i Borlänge eller i Lund.

Men sedan började det hända något.

Inom Europa kom man fram till att det var dags att få mer ordning på det hela och efter år av utveckling landade det i att förbrukning skulle mätas i en körcykel. NEDC (new european driving cycle) kom standarden att kallas och från början fungerade den bra.

Dock tog det inte lång tid innan fabrikssiffrorna började avvika från verkligheten och vid millennieskiftet var körcykeln rejält omodern. Tillverkarna tilläts optimera inför test, något som ledde till förbrukningsdiskrepanser på upp till 30 procent.

Nya körcykeln WLTP började införas 2017

Och det var just runt slutet av förra årtusendet som arbetet med en ny körcykel kallad WLTP (world harmonized light-duty vehicles test procedure) tog fart.

WLTP-standarden var klar 2015 men övergången påbörjades inte förrän 2017. Under det första året krävdes det bara att de båda förbrukningarna NEDC/WLTP visades (vilket förvisso innebar att båda testcyklerna behövdes köras).

Läs mer: Tio miljoner ton koldioxid per år ska bort från trafiken – på tio år

Från september 2018 är det WLTP-körcykeln som gäller, men fram till i fjol fick tillverkarna räkna om förbrukningen till ett så kallat NEDC korr-värde. Detta för att skillnaden mellan modeller inte skulle vara så stor.

Börjar det bli invecklat? Det här är bara början.

Under ett seminarium på Bil Sweden berättar Per Öhlund på sektion fordonsregler inom väg- och järnvägsavdelningen på Transportstyrelsen att typgodkännanden av fordon är en rätt omständlig historia.

72 punkter måste godkännas

Så hur gör myndigheten?

Det hela börjar med att tillverkarna kommer in med ett underlag för ett typgodkännande. Antingen för helfordon- eller för del-godkännande. Emissionsgodkännande är en av 72 punkter som måste genomföras innan en bil får rulla ut i EU.

Vid emissionsgodkännandet så uppger även tillverkaren vad det är för bränsleförbrukning och utsläpp, samt eventuellt om någon teknik används för att manipulera utsläpp. Och med dokumentationen på plats – så påbörjas testerna.

– Det första som ska bestämmas är så kallad väglast. Det innebär rullmotstånd, luftmotstånd och till viss del vikt. Tidigare gjordes detta med så kallad utrullning, där bilen fick rulla på en vägsträcka. Bestämningen av väglasten är det som har absolut störst påverkan på vilket utsläppsvärde en modell får, säger han.

Läs mer: Lång räckvidd på el är avgörande för laddhybridens klimatnytta

Per Öhlund berättar att det i den gamla körcykeln var tillåtet med optimering där exempelvis karosskarvar tejpades igen, däcken konditionerades för att ge minsta friktion och bromsoken vidgades. Och när det här försvann 2018 innebar det att NEDC-korrvärdena direkt hoppade upp fem-åtta procent. Utrullning används fortfarande, men inte på samma sätt.

– Numera kan tillverkare välja vilken typ av utrullning de vill använda. Antingen att rulla ut bilar på test, eller så kan de välja att använda sig av vindtunnel eller momentmätning, säger Per Öhlund.

WLTP består av fyra faser under 30 minuter

Efter bestämning av väglast är det sedan dags att rulla ut i testcykeln. WLTP består av fyra faser under totalt 30 minuter. Varje fas har en specifik inriktning och hastighet – men enkelt sett kan de sammanvägt sägas representera verklig körning.

– WLTP-körcykeln är framtagen ur loggar från verklig körning världen över och ska representera riktig bränsleförbrukning samt utsläpp, säger Per Öhlund.

– Det värde som testet ger får avvika maximalt fyra procent från tillverkarens inrapporterade siffror. Visar testen en större skillnad så är det testvärdet som gäller. Men jag kan säga att det händer ganska sällan – tillverkarna har bra koll på det här.

Sammanvägd bedömning för laddbara bilar

Cykeltesten genomförs under kontrollerade former som är väldigt reglerade. I Europa görs tester dels vid normaltemperatur (som är satt till 23 grader) samt ytterligare ett test vid vad som anses vara europeisk genomsnittstemperatur (satt till 14 grader). Därutöver görs ett utsläppstest vid minus 7 grader, men ingen data om förbrukning förmedlas.

För bensin- och dieselbilar är testet förhållandevis enkelt. Det är mer eller mindre bara att tuta och köra. För laddbara bilar ser den dock annorlunda ut.

En laddhybrid ska i ett första skede köras med fulladdat batteri. Det innebär att om batteriet inte är tömt på en cykel, så kör man ytterligare cykler till dess att batteriet är slut. Därefter kör man en full cykel med tomt batteri. Slutligen så vägs dessa samman – och på så sätt får de fram en förbrukning.

Hybridernas energieffektivitet mäts inte

Vän av ordning kan väl tycka att siffran som man kommer fram till kanske inte alla gånger är så relevant. Som kund vill du kanske veta hur mycket bilen drar när den körs på bensin/diesel – eller hur energieffektiv den är på el.

Men icke – det är inget som tillverkarna är skyldiga att redovisa.

– Jag har inget bra svar på varför man inte har deklarerat elförbrukning och vad förbränningsmotorn drar separat. I dag är det endast det sammanvägda som redovisas, säger Per Öhlund.

Så om du kör en laddhybrid med en deklarerad bensin/diesel-förbrukning på 0,16 l/mil gäller det här bara under cykelförhållanden. De längre helgtripparna och fjällresorna kan innebära att förbrukningen ökar femfaldigt. Å andra sidan kan den med god ladddisciplin och korta resor hamna i situationen att de enda besöken som görs på macken är de för att köpa korv och vindrutetorkare.

Energieffektivitet en framtidsfråga

I dagsläget finns Inga krav energieffektivitet hos elbilar. Ett synsätt som Transportstyrelsens expert erkänner kan ses som problematiskt.

Men det här kan komma att ändras. Per Öhlund berättar att det nya Euro7-kraven som i den bästa av världar kan träda i kraft om sex-sju år kan omfatta elbilarnas .

– Vi har fått tillfälle att få framföra synpunkter på just energieffektivitet och det pågår diskussioner om lågtemperaturtest där värmesystem och räckvidd ingår.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt