Fordon

Lufthansa konverterar Airbus till vätgasdrift

Foto: Lufthansa

Inställningen till drivmedlet skiljer sig mellan Boeing och Airbus. Men nu bygger Lufthansa om en uttjänt Airbus A320 för att utvärdera vätgasdrift.

Publicerad

I flygets tänkta omställning står en strid mellan batterier och vätgas. Starka argument för det senare alternativet är att det går relativt snabbt att tanka planet, medan batterierna kräver laddning – och till detta kommer deras höga vikt samt en begränsad räckvidd.

Bland de som tror på vätgasen finns exempelvis amerikanska Universal Hydrogen, som räknar med att ha sitt konverterade De Havilland Dash-8 i luften inom några år. Och Göteborgsbaserade Powercell har tecknat ett avtal om att tillverka bränsleceller för brittiska Zeroavias 19-sitsiga flygplan, med målet att totalt leverera 5 000 bärnslecellsstackar.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här