Blir det största vätgasdrivna passagerarflygplanet i trafik
Foto: Universal Hydrogen
Universal Hydrogen ska konvertera De Havillands Dash-8-modell. Redan om fyra år kan versionen med elmotorer tas i drift, och den blir då det största vätgasdrivna passagerarflygplanet.
Just nu verkar branschen tro på väte för det utsläppsfria flyget, snarare än batteridrift. När Airbus visade upp sina tre framtidskoncept så hade samtliga system väte som bränsle. Och nyligen genomförde den brittiska flygplanstillverkaren Zeroavia världens första provtur med ett vätgasdrivet passagerarflygplan.
Los Angeles-baserade Universal Hydrogen tänker dock större, och utvecklar ett konverteringskit avpassat för flygplan med upp till 50 stolar. Uppstartsbolaget är grundat av Paul Eremenko som tidigare var teknikchef på Airbus och United Technologies. Nu har han inlett ett samarbete med elmotortillverkaren Magnix kring att konvertera ett De Havilland Canada DCH-8-Q300 till vätgasdrift. Det rapporterar AIN Online.