Fordon

Blir det största vätgasdrivna passagerarflygplanet i trafik

Foto: Universal Hydrogen

Universal Hydrogen ska konvertera De Havillands Dash-8-modell. Redan om fyra år kan versionen med elmotorer tas i drift, och den blir då det största vätgasdrivna passagerarflygplanet.

Publicerad

Just nu verkar branschen tro på väte för det utsläppsfria flyget, snarare än batteridrift. När Airbus visade upp sina tre framtidskoncept så hade samtliga system väte som bränsle. Och nyligen genomförde den brittiska flygplanstillverkaren Zeroavia världens första provtur med ett vätgasdrivet passagerarflygplan.

Los Angeles-baserade Universal Hydrogen tänker dock större, och utvecklar ett konverteringskit avpassat för flygplan med upp till 50 stolar. Uppstartsbolaget är grundat av Paul Eremenko som tidigare var teknikchef på Airbus och United Technologies. Nu har han inlett ett samarbete med elmotortillverkaren Magnix kring att konvertera ett De Havilland Canada DCH-8-Q300 till vätgasdrift. Det rapporterar AIN Online.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här