Blir det största vätgasdrivna passagerarflygplanet i trafik

2020-09-29 07:00  
Foto: Universal Hydrogen

Universal Hydrogen ska konvertera De Havillands Dash-8-modell. Redan om fyra år kan versionen med elmotorer tas i drift, och den blir då det största vätgasdrivna passagerarflygplanet.

Just nu verkar branschen tro på väte för det utsläppsfria flyget, snarare än batteridrift. När Airbus visade upp sina tre framtidskoncept så hade samtliga system väte som bränsle. Och nyligen genomförde den brittiska flygplanstillverkaren Zeroavia världens första provtur med ett vätgasdrivet passagerarflygplan.

Los Angeles-baserade Universal Hydrogen tänker dock större, och utvecklar ett konverteringskit avpassat för flygplan med upp till 50 stolar. Uppstartsbolaget är grundat av Paul Eremenko som tidigare var teknikchef på Airbus och United Technologies. Nu har han inlett ett samarbete med elmotortillverkaren Magnix kring att konvertera ett De Havilland Canada DCH-8-Q300 till vätgasdrift. Det rapporterar AIN Online.

Det nya framdrivningssystemet från Magnix sägs ge flygplanet en räckvidd på cirka 740 kilometer – och om man istället använder flytande väte så ökas räckvidden till 1 020 kilometer. Med de två alternativen skulle flygplanet kunna täcka 75 procent alternativt 95 procent av de rutter som Dash-8-modellen trafikerar i dagsläget.

Läs mer: Airbus: ”Vätgasdrivna flygplan kan tävla med fossildrivna flygplan”

Den ombyggda modellen kommer dock att ha 40 sittplatser, vilket är 16 färre än originalversionen. En bränslecell används för att omvandla vätgasen till elektricitet och varje vinge får en av Magnix elmotorer, vardera med en kapacitet på 2 MW. Det innebär att de levererar något mer än sina ordinarie Pratt & Whitney-motorer på vardera 1 860 kW. Versionen ska kunna tas i tjänst redan år 2024 och blir då det största vätgasdrivna passagerarflygplanet på marknaden.

Paul Eremenkos grundidé är dock att utveckla bättre metoder för att transportera vätgasen samt för att lagra den i flygplanen. För ändamålet har hans bolag utvecklat kevlartäckta poddar som är drygt två meter långa med en diameter som ligger strax under metern. De tjänar dels som kärl för transporterna av gasen men kan sedan kopplas in och agera vätgastank.

Läs mer: Då lanserar Bosch systemet med svenska bränsleceller

Ett rack med 54 tuber får plats i en fraktcontainer och de kan smidigt lastas in i flygplanets akter av en gaffeltruck. Universal Hydrogen hävdar att poddarnas vikt till stor del vägs upp av att man tar bort två sätesrader. Lösningen som kombinerar transport- och bränslekärl innebär att flygplatserna slipper ha vätgastankar och rörsystem under mark.

– Med deras infrastrukturlösning för transport och distribution av vätgas är Universal Hydrogen på väg att förändra synen på regionalflyg – och förvandla det från att ha varit framdrivet av dyr och nedsmutsande teknik med årtionden på nacken, till billiga och rena lösningar, säger Roel Ganzarski, vd för Magnix till Aerospace Manufacturing and Design.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt