Premium

Bygger bränsleceller för elflygplan: ”Överlägsen prestanda”

Göteborgsbolaget Powercell har tecknat en avsiktsförklaring med den brittiska flygplanstillverkaren Zeroavia. Målet är att leverera 5 000 bränslecellsstackar till Zeroavias 19-sitsiga trafikflygplan.

Publicerad

Zeroavia håller just nu på att utveckla ett vätgaselektriskt 19-sitsigt plan. Under huven kommer det att sitta bränslecellsstackar från svenska Powercell. Bränslecellsstackarna används för att skapa en vätgaselektrisk 600-kilowatts drivlina av lågtemperaturtyp (PEM) och förhoppningen är att Powercell ska leverera 5 000 stackar à 100 kW under den kommande femårsperioden.

– Bränsleceller har ett stort värde där man behöver längre körcykler och avstånd, som just i flygbranschen. Batterier är enkelt att arbeta med, men har låg energitäthet vilket ger högre vikt. Bränsleceller har därmed en överlägsen prestanda när det gäller flyg, säger Richard Berkling, vd för Powercell, till Ny Teknik.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här