Fordon

Koenigsegg: ”En förbränningsmotor kan vara helt koldioxidneutral”

Christian von Koenigsegg och Halldora von Koenigsegg, ägare av det svenska sportbilsföretaget Koenigsegg. Foto: TT
Koenigsegg KNC. Foto: Koenigsegg

Nytt kapital, utökad produktion – och hundratals nya jobb i Skåne. Kinesiska elbilsföretaget Nevs miljardinvestering i superbilstillverkaren Koenigsegg ger ringar på vattnet.

Publicerad

Det var i tisdags som National Electric Vehicle Sweden (NEVS) och Skånska Koenigsegg gick ut med nyheten om att de ingått ett strategiskt partnerskap. I affären köpte Nevs 20 procent av det Ängelholmbaserade företaget för 150 miljoner euro, därtill la man in 150 miljoner dollar i ett nytt bolag där ägardelen är Nevs blir majoritetsägare (65/35). Det senare företaget ska ”utveckla en produkt för nya och oetablerade segment genom att använda båda företags styrkor”.

– Koenigsegg bryter ny mark och kapitaliserar på vår unika teknik, prestanda-historia och marknadsposition för att utforska och utveckla nya produkter, sa Christian von Koenigsegg, grundaren av superbilstillverkaren i tisdagens uttalande.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här