Koenigsegg: ”En förbränningsmotor kan vara helt koldioxidneutral”

2019-02-04 07:24  

Nytt kapital, utökad produktion – och hundratals nya jobb i Skåne. Kinesiska elbilsföretaget Nevs miljardinvestering i superbilstillverkaren Koenigsegg ger ringar på vattnet.

Det var i tisdags som National Electric Vehicle Sweden (NEVS) och Skånska Koenigsegg gick ut med nyheten om att de ingått ett strategiskt partnerskap. I affären köpte Nevs 20 procent av det Ängelholmbaserade företaget för 150 miljoner euro, därtill la man in 150 miljoner dollar i ett nytt bolag där ägardelen är Nevs blir majoritetsägare (65/35). Det senare företaget ska ”utveckla en produkt för nya och oetablerade segment genom att använda båda företags styrkor”.

– Koenigsegg bryter ny mark och kapitaliserar på vår unika teknik, prestanda-historia och marknadsposition för att utforska och utveckla nya produkter, sa Christian von Koenigsegg, grundaren av superbilstillverkaren i tisdagens uttalande.

Men vad innebär det här för Koenigsegg och svensk bilindustri? Jo, kapitaltillskottet gör att man får utrymme att ta nästa steg i utvecklingen. Ett steg som innebär att man kommer rekrytera hundratals nya medarbetare – samt bredda sin modellpalett.

I en intervju med brittiska Top Gear avslöjar Christian von Koenigsegg vad som är på gång.

– Vi har varit på gång att utöka vårt utbud eftersom vi helt enkelt vuxit ur vår produktionskapacitet med en rätt bra marginal. Vi har flera års leveranstid på de superexklusiva hyperbilar vi bygger i dag.

Nevs bidrar med mer än pengar

Problemet med att ha en rejäl kö på bilar som kostar 20-25 miljoner måste nog sägas vara angenämt, men det har även varit en begränsning. Bolaget har hållit låg produktion för att försäkra exklusiviteten. Men med investeringen och partnerskapet med Nevs har man fått nya möjligheter, menar Christian von Koenigsegg.

– Vi tror att om vi gör en superexklusiv, handbyggd superbil för ett lite lägre pris, så kan vi få volymen till hundratals bilar.

Med Nevs kommer inte bara pengar. Företaget köpte som bekant upp Saabs produktionsanläggning i Trollhättan – och har en del teknik, personal och kompetens inom grön teknik. Detta kommer Koenigsegg väl till hands. Tillsammans med egna dotterbolaget Freevalv, vars teknik handlar om fria ventiler (ingen kamaxel), har man en ambition att göra den nya superbilen koldioxidneutral

– Idén är att visa världen att även en förbränningsmotor kan vara helt koldioxidneutral. Med Freevalv-tekniken kan vi kallstarta bilen på ren alkohol, detta ner till minus 30 grader. Så det finns inget behov av att blanda in fossilbränsle, säger Christian von Koenigsegg.

För er som kommer ihåg krisen kring Saab 2009 och alla förhandlingar som pågick då GM skulle sälja företaget kanske känner igen Koenigsegg. Christan stod som galjonsfigur för en grupp investerare och redan då var tanken att Trollhättananläggningen kunde vara grunden för en ny volymmodell. Efter en hel del förhandlingar drog sig Koenigsegg dock ur affären. Nu, tio år senare, blir den alltså av genom det nya samarbetet med Nevs.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Prevas

Debatt