Fordon

Kitty Hawk skrotar batteridrivna farkosten Flyer

Kitty Hawks Flyer. Foto: Kitty Hawk

Den batteridrivna farkosten är lättflugen och kan hålla sig i luften i 20 minuter. Kitty Hawk byggde 111 exemplar av Flyer men nu lägger bolaget ner modellen för att satsa på större flyg-taxis.

Publicerad

Flera tillverkare har redan presenterat prototyper på eldrivna VTOL-farkoster – som lyfter och landar vertikalt. Prototyperna har vuxit sig allt större, men ursprungligen tänkte sig många att konceptet "flygande bilar" skulle handla om små maskiner med plats för föraren. Bland pionjärerna fanns Kitty Hawk. 2017 fick bolaget upp sin första farkost luften, då en quadcopter som bara hade kapacitet att färdas korta sträckor.

Året efter presenterades den mer avancerade farkosten Flyer. Den hade tio motorer drivna av litiumjonpolymerbatterier – och enligt skaparna skulle den ha potential för att nå hastigheter på 160 km/h. Oavsett sanningshalten i detta så var det ändå imponerande att de lyckades lära CNN:s besökande reporter att flyga Flyer inom loppet av en timme.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här