Fordon

Så snabbt lärde sig reportern att flyga

Foto: Kitty Hawk

Efter mindre än en timmes förberedelse kunde CNN:s reporter flyga nya Flyer. Kitty Hawks vd tror att farkosten har potential för hastigheter upp till 160 km/h.

Publicerad

Arbetet påbörjades för fem år sedan, och i juni 2017 lyckades Kitty Hawk få den första versionen av sin flygande bil i luften – detta med finansiellt stöd från Google-grundaren Larry Page. Den ursprungliga farkosten var en quadkopter som främst lämpade sig för korta skutt, exempelvis för de som behövde korsa sjön till sommarstugan. Men nu har Kitty Hawk presenterat en ny design av sin Flyer, och konstruktionen ska vara mer potent.

Litiumpolymerbatterier driver de tio motorerna. En rad sensorer och smart mjukvara ska göra Flyer väldigt lättflugen, och efter ett eget test i maskinen bekräftade CNN:s reporter Rachel Crane att en snabbkurs räckte.

– Du klarade av att flyga den efter en timme, och jag skulle inte vilja se dig i en helikopter efter en timme. Om du släpper kontrollerna i den här farkosten så stannar den där den är – och det gäller definitivt inte för en helikopter eller ett flygplan, säger Kitty Hawks vd Sebastian Thrun till CNN.

Potential för höga hastigheter

Testfarkosten är hastighetsbegränsad, men vd:n anser att designen öppnar upp för riktigt höga farter – i teorin.

– Rent fysiskt ser jag det som högst troligt att en farkost av det här slaget skulle kunna färdas i 80-100 km/h, eller kanske till och med i 160 km/h. Vi vet ärligt talat inte det ännu, säger Sebastian Thrun.

Företagets mål är att få alla att flyga, och över ska detta helt ta bort alla trafikproblem. Utöver säkerhetsaspekten är Kitty Hawks viktigaste fokus nu att få samhällets acceptans för konceptet.

Kommer folk vara villiga att flyga farkosterna eller ens leve bredvid dem? Men det finns en del saker kvar att lösa. Trots att flyer är byggd i lätta kompositmaterial räcker batterierna bara för en flygtur på 20 minuter, vilket i dagsläget ger en begränsad efterfrågan.