Deras flygande bil ska vara så tyst att den knappt hörs

2019-10-11 10:30  
Kitty Hawk hävdar att deras tredje farkost genererar så lite ljud att det knappt kommer vara hörbart i en urban miljö Foto: Kitty Hawk

Kitty Hawks tredje farkost sägs smälta in i stadens bakgrundsljud. Ljudstyrkan från Heavisides åtta rotorer ligger bara på 38 decibel, mot 60 decibel för en vanlig helikopter.

Eldrivna VTOL-farkoster, som lyfter och landar vertikalt, ses som en framtidslösning på storstädernas trafikproblem. Men flygande bilar och taxidrönare dras med ett miljöproblem i form av ljudföroreningar. Ska man landa ovanpå grannens lägenhet krävs det inte många decibel för att skapa osämja.

Nu hävdar Kitty Hawk att deras tredje farkost genererar så lite ljud att det knappt kommer att vara hörbart i en urban miljö. I en video visar de hur Heaviside klättrar till nära 460 meter och då producerar 38 decibel. I klippet ställs det mot en helikopter som på samma höjd ger ifrån sig 60 decibel.

Vid horisontell flygning står de framåtsvepta vingarna för huvuddelen av lyftkraften. På dem sitter sex skjutande rotorer, samt ytterligare en på vardera canardvinge – som vinklas nedåt för att ge lyftkraft. Enligt Helicopter Investor kan Heaviside ta sig från San Jose till San Francisco – en sträcka på strax under åtta mil med bil – på 15 minuter, och då göra av med lika lite energi som bilen.

Läs mer: Flygande bilar – vilken roll får de i framtidens trafik?

Vilket bolag som kommer dominera framtidens luftrum är dock oklart, för utbudet av prototyper ökar i rask takt. Men bland alla aktörer som plötsligt trängs i segmentet är Kitty Hawk bland de mer erfarna på området. Redan för sex år sedan påbörjade de utvecklingen av sin första VTOL-farkost Flyer, avsedd för en person. Och 2018 inledde bolaget tester av sin andra farkost Cora på Nya Zeeland, en tvåsitsig prototyp som bolaget utvecklar tillsammans med Boeing.

Kitty Hawk har även hunnit släppa en uppdaterad version av sin debutmodell, och nya Flyer är uppenbarligen lättflugen. CNN:s reporter kunde lyfta på egen hand efter en timmes kurs. Vid förra årets testflygningar hemma i Kalifornien varade dock batterierna bara i 20 minuter.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt