Fordon

El-utmanare i luften tar fyra passagerare 96 kilometer

Foto: Archer
Foto: Archer
Foto: Archer

Drömmen om små flygande taxifarkoster och affärsmöjligheten som de skulle innebära har i år varit hett stoff. Många storföretag har gett sig in i branschen – och nu får de sällskap av utmanaren Archer.

Publicerad

Elektrifiering har på kort tid gjort att innovationen i flygbranschen har exploderat. Flygplan, helikoptrar, drönare men även så kallade VTOL-farkoster (vertical take off and landing) håller på att utvecklas. Och det finns flera storbolag som menar att de inom kort kommer att ha en flygande mobilitetslösning.  

Den traditionella flygindustribolag om Boeing, Airbus och Rolls-Royce som investerar, liksom taxi/rideshare-företaget Uber och startups som Lilium och Volocopter. Nu sällar sig företaget Archer till dem som ska lansera en eldriven VTOL.

Det nystartade bolaget, som bara har några månader på nacken, leds av två entreprenörer som bland annat har tjänat en förmögenhet på ai-lösningar för rekrytering. Därtill säger de i en pressrelease att även miljardären, tillika Wallmarts chef för e-handel, Marc Lore är en finansiär.

Själva farkosten de ska erövra branschen med har ännu inget namn men enligt specifikationerna ska den klara av att bära fyra personer 96 km i hastigheter upp till 240 km/h. Detta med den typ av batterier och maskiner som finns tillgängliga i dag. 

Till en början är tanken att farkosten ska köras av en pilot, men på sikt ska det bli en autonom farkost.

Utseendemässigt ser flygtyget ut som ett litet flygplan, men i stället för jetmotorer sitter det tolv propellrar på vingarna. Vingarna är fasta men propellrarna går att vrida upp och således lyfta fordonet.

Utöver att ge en dunkel bild på sin farkost samt visa hur de har räknat på räckvidd är det ganska tunt om information. Hittills ska de bara ha testflugit mindre skalmodeller. Nu är det en demonstrationsprototyp som står på programmet som ska visas upp 2021.

Företaget har lyckats locka till sig en hel del talanger. Chefsingenjören samt chefen för flygelektronik för Airbus projekt Vahana har hoppat på. Därtill har flera ingenjörer från Joby (som samarbetar med Toyota) och Wisk anslutit.

Marknaden för den här typen av flygfarkoster är i sin linda, men beräknas bli gigantisk. Investmentbanken Morgan Stanley har tidigare uppskattat att autonoma flygfordon, som riktar in sig på resor mellan en och 15 mil kommer att vara värd 1,5 biljoner dollar 2040.

Och det finns fler exempel på att Morgan Stanleys prognoser kan bli verklighet: Tidigare i år berättade Jay Merkle på amerikanska motsvarigheten till Luftfartsverket att de i detta nu har sex olika företag vars flygfarkoster de håller på att typcertifiera.