Fordon

Kineser är mer positiva än vi i väst till nya biltekniken

Trots konsumenternas motsträvighet kommer Daimler testa sin robottaxi i trafik i Kalifornien. Foto: Daimler

I Europa och USA är många skeptiska till elbilar, självkörande fordon och bildelning. Enkäten visar samtidigt att en klar majoritet av kineserna är positiva till de tre trenderna.

Publicerad

En undersökning genomförd av OC&C Strategy Consultning visar att kineser har en mer positiv inställning till ny bilteknik än vad konsumenterna i Europa och USA har, det rapporterar nyhetsbyrån Reuters. Det gäller bland annat utvecklingen kring elfordon samt självkörande teknik, men även bildelning.

Underlaget bygger på nätenkäter i USA, Kina, Tyskland, Frankrike och Storbritannien med 2000 deltagare från respektive land. I vissa av de västliga verkade en stor andel av konsumenterna vara skeptiska till biltillverkarnas pågående teknikskifte från fordon med förbränningsmotorer till dyrare elbilar. Detsamma gäller för de enorma summor som investeras i autonom teknik.

Samtidigt svarade över 90 procent av de kinesiska deltagarna att de skulle överväga att köpa en elbil eller sannolikt/definitivt skulle köpa en elbil. I USA var det bara häften av gruppen som gav samma svar, medan de positiva deltagarna i Europa låg mellan 64-77 procent.

Ett annat område är delad mobilitet. 90 procent av kineserna är öppna för alternativ kring bildelning, medan bilköpare i USA, Tyskland, Frankrike och Storbritannien i stora drag vill hålla fast vid ett privat ägande av det egna fordonet.

Det är inte bara de äldre västerlänningarna som sätter klackarna i backen. Även yngre förare anser att bilen fortsatt är en statussymbol. Den utgör samtidigt en pålitlig resurs för de egna transporterna som inte kan matchas av bildelning eller taxitjänster. Detta avspeglar att Daimler nyligen gick ut med att de har fått tänka om kring lönsamhetspotentialen för sin egen taxitjänst.

I enkäten var det bara fyra procent av kineserna som uppgav att de inte litar på autonom teknik. Bland länderna i väst landade siffran på en tredjedel. Samtidigt svarade en absolut majoritet av dem att de definitivt skulle föredra att äga en helt självkörande bil framför att dela den med andra.