Fordon

Kina sätter ambitiösa mål för fordonen 2025

Kinesiska biltillverkaren Nio. Foto: Nio

Om fem år ska 30 procent av Kinas sålda bilar ha autonom teknik. En fjärdedel bör vara utrustade med elektrifierade drivlinor, och de nya förbrukningskraven är stenhårda även för elbilar.

Publicerad

Med över 23 miljoner nyregistreringar under 2018 och ännu fler tillverkade personbilar är Kina den största fordonsmarknaden i världen. Och att Kina vill bli teknikledande blir tydligt i det föreslag till handlingsplan som ministeriet för industri och informationsteknik nu har lagt fram.

De två stora teknikområdena är elektrifiering och autonoma fordon. Myndighetens målsättning är att 30 procent av de nya bilar som säljs 2025 ska erbjuda någon av de fem nivåerna för självkörande system, allt från enklare förarstöd som adaptiv farthållare till system som kör bilen helt utan förarens inblandning. Det rapporterar Abacus News.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här