Kina sätter ambitiösa mål för fordonen 2025

2019-12-05 10:26  
Kinesiska biltillverkaren Nio. Foto: Nio

Om fem år ska 30 procent av Kinas sålda bilar ha autonom teknik. En fjärdedel bör vara utrustade med elektrifierade drivlinor, och de nya förbrukningskraven är stenhårda även för elbilar.

Med över 23 miljoner nyregistreringar under 2018 och ännu fler tillverkade personbilar är Kina den största fordonsmarknaden i världen. Och att Kina vill bli teknikledande blir tydligt i det föreslag till handlingsplan som ministeriet för industri och informationsteknik nu har lagt fram.

De två stora teknikområdena är elektrifiering och autonoma fordon. Myndighetens målsättning är att 30 procent av de nya bilar som säljs 2025 ska erbjuda någon av de fem nivåerna för självkörande system, allt från enklare förarstöd som adaptiv farthållare till system som kör bilen helt utan förarens inblandning. Det rapporterar Abacus News.

Handlingsplanen vill också skärpa Kinas mål för andelen sålda fordon i kategorin new energy vehicles (NEV), som omfattar bilar med ren batteridrift, plug in-hybrider samt bränslecellsfordon. Tidigare låg målet för 2025 på 20 procent. Nu är andelen höjd till 25 procent. Strategin är regeringens svar på en sjunkande försäljning inom segmentet, efter att staten tidigare har sänkt sina subventioner för elektrifierade fordon.

Läs mer: Teslas Kina-fabrik rullar i gång

Man kombinerar detta med mycket strängt satta mål för bilarnas förbrukning. Exempelvis ska en plug in-hybrid år 2025 dra mindre än två liter per 100 km. Men svångremmen dras även åt för dem som inte kör på bensin eller diesel. Rena elbilar får som mest förbruka tolv kilowattimmar per 100 km.

Det är första gången som Kina sätter upp gränser för de batteridrivna bilarnas elkonsumtion. I sin rapport konstaterar ministeriet för industri och informationsteknik samtidigt att målsättningen kommer att vara svår att nå och deras prognos för 2025 är att elbilarna i snitt kommer ha en förbrukning på 13,85 kilowattimmar per 100 kilometer.

Rapporten avslöjar också att industrins syn på myndigheternas uppsatta mål är negativ. Det rapporterar CX Tech.

John Edgren

Mer om: Kina Fordon

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt