FORDON

Kina hävdar nytt hastighetsrekord för maglevtåg i vakuumtunnel

T-Flight.
T-Flight.

Över 623 kilometer i timmen – med hjälp av vakuum. Kinesiska Casic siger sig därmed ha slagit nytt rekord för maglevtåg.

Publicerad

Statsägda China Aerospace Science and Technology Corporation (Casic) tillverkar bland annat interkontinentala strategiska kärnvapenrobotar och rymdraketer. Men även maglevtåg som körs i vakuumrör står på menyn.

Nu hävdar bolaget att det slagit ett nytt hastighetsrekord genom att vid tester ha kört över 623 km/h i en två kilometer lång testtunnel i Shanxi i norra Kina, rapporterar New Atlas. Casic kallar tåget för T-Flight.

Exakt vilken fart som uppnåddes avslöjar bolaget inte i nuläget. Anledningen till att Casic skriver att tåget gick snabbare än 623 km/h är för att det var så snabbt det gick vid ett tidigare test vid atmosfärstryck. Målsättningen är att nå åtminstone 1 000 km/h.

Nästa steg för Casic

Casic anger att det rådde lågvakuum i tunneln, även kallat grovvakuum. Eftersom det kan innebära allt från just under atmosfärstryck (1 bar) till 33 millibar – lite beroende på vem som definierar – så är det svårt att dra några vidare slutsatser i nuläget. Att uppnå vakuum i en två kilometer lång tunnel med en diameter om 6 meter är förstås en enorm byggnadsteknisk utmaning. 

I nästa steg vill Casic bygga en 60 km lång tunnel, vilket ska möjliggöra den svindlande hastigheten om 1 000 km/h.

Det finns ett antal bolag som utvecklar liknande system som T-Flight. De benämns ofta för Hyperloop. Det innebär att tåget körs i ett rör nära vakuum och att vagnarna inte rullar på hjul på räls, utan svävar ovanför genom till exempel magnetisk levitation (som T-Flight) eller på en tunn luftkudde (som Teslas vd Elon Musk föreslog i ett whitepaper 2013).

Ett av de mest uppmärksammade projekten, Virgin-entreprenören Richards Bransons Hyperloop One, gick nyligen i konkurs