Fordon

Jaguar Land Rover: Vätgas bättre än batteridrift i stadsjeepar

Range Rover HSR. Foto: Jaguar Land Rover
Range Rover HSR. Foto: Jaguar Land Rover
En Range Rover laddhybrid. Foto: Jaguar Land Rover
En Range Rover laddhybrid. Foto: Jaguar Land Rover

Elektrifiering absolut, men inte till alla modeller. Jaguar Land Rovers chefsingenjör menar att batteridrift i stora suvar inte är en särskilt bra idé. Däremot ser han bränsleceller som en fantastisk lösning.

Publicerad

När det kommer till bilbranschen är elektrifiering, digitalisering och autonomi de hetaste teknikområdena. Men när det gäller modellutveckling är det crossovers och stadsjeepar som regerar. Ett tydligt exempel på det är att gamla kombi-Sverige i fjol var just suvar som sålde bäst, inte herrgårdsvagnar.

För en stor suv är inte optimal ur energieffektivitetsperspektiv, och när de elektrifieras blir det kompromisser som gör slutprodukten bristfällig. Det konstaterar Jaguar Land Rovers chefsingenjör Nick Rogers i en intervju med branschtidningen Auto News Europe.

– Ju större fordon, desto större är den aerodynamiska utmaningen. Om du inte är försiktig så kommer du i slutändan att få så stora batterier att de gör fordonen så tunga att räckvidden försvinner så fort du kör iväg på autobahn, säger han.

Det här är i sig inget konstigt, och energiförbrukningen för ett högbyggd fordon som färdas i motorvägsfart är markant mycket högre än i en mer aerodynamiskt formad bil. Men enligt det här resonemanget innebär det för Jaguar Land Rovers att suvar som Defender, Discovery och Range Rover inte passar med batteridrift.

Det här har dock inte hindrat andra tillverkare från att satsa på el-suvar. Förutom Mercedes EQC, Audi E-tron och Tesla Model X har Ford, BMW samt flera uppstickare nya modeller på gång.

Så hur menar Rogers då att de ska lösa utsläppsminskningen i dessa större bilar? Jo, enligt honom är bränsleceller värt att titta på. Chefsingenjören anser att vätgas som bränsle har fantastiska fördelar, inte minst då det går att tanka snabbt. Dagens baksidor, som koldioxidintensiv produktion samt bristande infrastruktur, erkänner han förvisso som problem – men att de går att överkomma.

Branschtidningen skriver att Jaguar Land Rover tidigare i år utsåg en ny chef för vätgas och bränsleceller, men att det i dagsläget inte är klart om det är så att tillverkaren kommer att satsa på tekniken. 

JLR-chefens uttalande är intressanta och ligger i linje med vad allt fler personer inom fordonsindustrin säger: att batterier inte är en omnipotent lösning för att minska utsläppen. 

Och det brittiska märket är inte ensamt om att titta på vätgas. Tidigare i år avslöjade BMW att de kommer satsa på bränslecellsbilar och att om allt går vägen så ska de erbjuda en X5-version med vätgasdrift 2025. Även Audi har vätgas i siktet och märkeschefen Bram Schot sa i somras att vätgas är nästa logiska steg i e-mobilititet.