Fordon

Iskyla skyddar flygplan mot sprickor

Termogeneratorerna har utvecklats av Micropelt.

Temperaturskillnader på 70 grader ska hjälpa flygplanstillverkare att bygga sensorer som upptäcker sprickor i flygkroppen.

Publicerad

De stora temperaturskillnaderna mellan luften utanför ett flygplan och temperaturen i kabinen kan utnyttjas för att ge energi till sensorer som larmar om sprickor och bulor i planet.

Sensorerna ska kunna placeras ut på många ställen, men flygplanstillverkarna vill helst slippa sladdar för strömförsörjning och kommunikation.

Termoelement är lämpliga för att ordna energiförsörjningen direkt till sensorn. Seriekopplade ska de kunna alstra tillräckligt med ström för att driva sensorn och även en liten radiosändare.

För att ta reda på hur man bäst installerar en termogenerator i ett flygplan har Farunhoferinstitutet IPM i Freiburg byggt en klimatkammare i vilken temperaturprofilen för en flygplanskropp simuleras. Man använder sig av termogeneratorer från företaget Micropelt GmbH.

Om tre år hoppas man kunna leverera till uppdragsgivaren EADS en prototyp på ett sensorsystem bestående av sensor, termogenerator, energilagring, laddteknik och radiomodul.

Självförsörjande sensorer anses också kunna få användning i bilar, i byggnader och för hälsokontroll av människor.