Hyundai och Kia har utvecklat en drivlina som sitter i hjulet, men "Universal Wheel Drive System" skiljer sig från en konventionell navmotor. Reduktionsväxeln sitter i hjulet – men elmotorn är monterad "nära" hjulet, vilket innebär att den inte behöver röra sig med vägbanan och inte heller lägga extra vikt på hjulet. Det skriver Hyundai i ett pressmeddelande.
I navet sitter en planetväxel.Hyundai
Uni Wheel har en planetväxel i navet. Via en kort drivaxel överför elmotorn sin kraft till ett centralt solhjul, vidare till fyra satellithjul på vardera sida – och slutligen till ett yttre drev som driver själva hjulet. Ett multilink-system ger drivaxeln en stor rörlighet, och genom att man har slopat den konventionella drivknuten förblir verkningsgraden opåverkad även om drivaxeln skulle vinklas kraftigt.
Åtta patent
Totalt har biltillverkaren fått igenom åtta patent som är kopplade till den nya tekniken. Det finns givetvis stora fördelar med att få ut drivlinan i hjulen – det öppnar för större batteripack och platta golv, med nya konfigurationer inne i kupén. Och med fyra motorer finns det möjlighet till helt nya nivåer av torque vectoring, där vridmomentet varieras mellan hjulen.
Den effektiva reduktionsväxeln gör det möjligt att plocka ut ett stort vridmoment även från mer kompakta motorer – och tekniken kan skalas ner för att passa så små hjul som fyra tum. Hyundai/Kia ser därmed att Uni Wheel kan användas i allt från cyklar och rullstolar, till robotfordon som kör ut mat eller paket.