FORDON

Hyundai och Kia lanserar en ny typ av drivlina för elbilar: ”Paradigmskifte”

Systemet sägs ge en hög åkkomfort.

Uni Wheel är mer än en navmotor. Enligt Hyundai och Kia utgör tekniken ett paradigmskifte för hur man kan bygga elbilar.

Hyundai och Kia har utvecklat en drivlina som sitter i hjulet, men "Universal Wheel Drive System" skiljer sig från en konventionell navmotor. Reduktionsväxeln sitter i hjulet – men elmotorn är monterad "nära" hjulet, vilket innebär att den inte behöver röra sig med vägbanan och inte heller lägga extra vikt på hjulet. Det skriver Hyundai i ett pressmeddelande

Uni Wheel har en planetväxel i navet. Via en kort drivaxel överför elmotorn sin kraft till ett centralt solhjul, vidare till fyra satellithjul på vardera sida – och slutligen till ett yttre drev som driver själva hjulet. Ett multilink-system ger drivaxeln en stor rörlighet, och genom att man har slopat den konventionella drivknuten förblir verkningsgraden opåverkad även om drivaxeln skulle vinklas kraftigt.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här