ELBILAR

Elbilstest: Kan Kia utmana Volvo EX90 med sin nya bjässe EV9?

En väl tilltagen elsuv med massa teknik och plats för sju. Med EV9 tar sig Kia in i ett nytt segment befolkat av elbilar i miljonklassen. Är den värd sin plats och är det här modellen du ska välja istället för Volvos alternativ?
Ny Tekniks Felix Björklund har provkört Kia EV9.

Publicerad Senast uppdaterad

För Kia har elektrifiering varit en enorm framgångsfaktor. Förvisso hade man redan innan drivlineskiftet börjat sin resa från att vara ett märke man ”hade råd med” snarare än något man aktivt valde. Men den tiden är förbi och för varje ny modell som kommer – tas det stora kliv framåt. 

Redan när E-Niro kom var kunderna lyriska, EV6 fångade in än fler och nu ska EV9 dra lans i ett helt nytt segment. 

Eller som Sjoerd Knipping, produkt och marknadschef på Kia Europe, förtydligar

– Vi arbetar på att göra märket mer åtråvärt. Med EV6 gick vi in i prestandadivisionen det vi erbjuder med EV9 är en fullstor familjsuv utan kompromisser.

Så är den kompromisslös? Ny Teknik har provkört.

Design

Det är ett tag sedan som Kia först ryckte skynket av EV9 och visade att man inte har för avsikt att göra likadant som med EV6. Nej, där den mindre bilen är svepande och kurvig – är den storvuxna crossovern lådlik.

Annorlunda, javisst – men inte alls oävet. Den upprätta fronten med sina smala ljus ser maffig ut och baktill är den nya designen av baklyktorna spännande. Det här är en bil som tar för sig helt enkelt. 

Kia EV9
Kia EV9
Kia EV9
Kia EV9
Kia EV9

Inuti bilen är det viss igenkänning med EV6, dock har man gjort EV9 enligt en annan filosofi. Här ska det vara mer rymd och lyxkänsla.

Det där med lyxkänsla är det dock si och så med. Det är en del hårdplast och materialval som kanske inte känns så premium, men på det stora hela får man ändå anse att bilen inte känns som budget. 

Som förare sitter man bra och högt. Sikten är god både framåt och bakåt – inte minst om man använder sig av den digitala innerbackspegeln som ger god överblick av vad som finns bakom bilen. En teknik som finns, men som vi inte får i Sverige är digitala sidobackspeglar. Enligt den svenska importören är skälet att det inte efterfrågas.

Instrumenteringen består av tre skärmar som sitter i samma ”bräda” där ett förarkluster får sällskap av en liten infoskärm samt ytterligare en större skärm för infotainment. Uppställningen funkar helt ok, dock får man inte alls samma överblick över exempelvis kartor och navigation som man får i de bilar med större stående skärmar. 

Kia EV9
Den långa skärmbrädan känns igen från Kia EV6, men i övrigt har EV9 ett annat upplägg i kupén.
Kia EV9, på andra raden sitter man gott. I det här fallet med dubbla loungestolar som går att fälla.
Kia EV9 kommer som sex- eller sjusitsig. Ovanligt nog har väldigt många valt den förra.

EV9 finns som sex eller sjusitsig och enligt Kia har intresset i Sverige för den förra överraskat rejält. Initialt trodde man mer på att en praktisk bänk på andraraden var det som folk ville ha – men icke. Hela 43 procent av de bokade bilarna är sexsitsiga. Så även vår testbil.

Det innebär att man i mittraden har två stycken kaptensstolar och även i dessa får man lyx som värme och ventilation. Därtill kan de ställas i ”loungeläge” vilket innebär att får extra benstöd samt kan luta sig rejält bakåt

Något vi däremot inte får i Sverige är att mittstolarna är svängbara. 

Även på tredjeraden får man plats som vuxen och här finns det lyx som elektrisk justering av ryggvinkeln samt eget ladduttag. Mig veterligen har jag aldrig, bortsett från minibussar, suttit så här bra i en sjusitsig bil och det är ett gott betyg till Kian.

Även med sätena skjutna fram, får man som vuxen plats i andra sätesraden i Kia EV9
Kia EV9 har troligtvis det rymligaste tredjerads-sätet bland de vanliga bil. Behövs mer är det minibuss som gäller.
Även längst bak får man plats som vuxen i Kia EV9.
Kia EV9 har med alla säten uppfällda ett bagageutrymme på 312 liter.
Kia EV9 även med alla säten uppfällda finns det helt ok med lastutrymme kvar.

Med alla säten upp försvinner av naturliga skäl en hel del packutrymme. Men det får plats med lite väskor, matkassar eller totalt sett 312 liter annat jox. Med andra och tredje raden fällda är utrymmet på 2 993 liter och därtill finns en frunk på 52 liter för sladdar. Tacksamt är att man kan öppna denna med en knapp på nyckeln.

Och dragkrok då? Jajamensan. Hela 2,5 ton kan du hänga på, vilket innebär att det krävs utökad körkortsbehörighet för att få göra.

Teknik

EV9 är den andra bilen som Kia baserar på den dedikerade E-GMP plattformen. I dagsläget är det här bland det mest tekniskt avancerande som finns på marknaden och en av få som har 800-voltsteknik.

Det här innebär att laddning går att göra i upp till 210 kW, eller kanske mer lättförståeligt – på en kvart ska det gå att få 223 km räckvidd. 

Batteriet ombord är på 99,8 kWh och väger in på stadiga 566 kilo. Det ska om man kan köra enligt officiell förbrukning en körsträcka mellan laddningar på 512 km. 

En teknik som EV9 blir först ut i Kia-stallet med är dubbelriktad laddning. Exakt när funktioner som V2G och V2H kan komma är dock inte officiellt. Kia säger att man ska ”rulla ut” den på olika marknader vart det lider och att först ut är den holländska. Till Sverige ska den förhoppningsvis komma under 2024, men fram till dess är det så kallad V2L, vehicle to load, där man driver mindre elektroniska prylar som gäller. 

Tittar vi vidare på drivlinan kommer svenska Kia bara att erbjuda den fyrhjulsdrivna varianten av bilen. Denna kommer med en motor om 141 kW på vardera axel. Systemeffekten ligger på 282 kW eller då motsvarande 384 hästkrafter. 

Vill man går det att accelerera upp i 100 km/h från stillastående på sex sekunder och lägger man till tillvalet ”boost” kan den siffran kapas ned till 5,3 sekunder. Det här valet behöver man inte göra när bilen köps – utan kommer vara en så kallad ”function on demand” som går att efterbeställa och då via fjärruppdatering installeras.

Digital innerbackspegel har man, men sidobackspeglar har som ovan nämnt ratats i Sverige. 

På vägen

Vår resa börjar i Nice och för dagen ställer vi in siktet mot bergen och Bargemon för att avsluta nere i Saint Tropez. 

När vi rullar iväg är trots sin storlek känns bilen rätt smidig. Komforten är överlag hög när vi går från stads- till motorvägstrafik.

Körlägena i bilen är tre till antalet där Eco dämpar motorernas effektkurva och även drar ned på klimatanläggningen för att spara el. Sport är det tvärtom, där är effektkurvan brantare för snabbare accelerationer och mer kraft. Slår man i det här justeras även stolens sidostöd för att hålla fast föraren. Normal är det som troligtvis kommer vara det läge bilen oftast körs i och här har man en prestanda som ligger mitt emellan Eco/Sport. 

Kia EV9 är inte en sportbil, och ska heller inte köras som en. Däremot ger de dubbla motorerna klart tillräckligt med effekt för att man ska känna att bilen känns rapp och ”lätt”. Det finns hela tiden kraft nog för en omkörning och eller en kvick manöver för att hinna före någon annan.

Kia EV9
Kia EV9
Kia EV9
Kia EV9
Kia EV9

Trots sin storlek är EV9 inte allt för bökig att köra även när det är ont om utrymme. I de trånga bergsbyarna kan man bända sig fram utan allt för stort mankemang. Det man måste hålla koll på är dock att det är en lång bil med rejäl hjulbas – vilket innebär att man ”släpar” baken och då får se till att hålla ut i svängarna. Att man inte har fyrhjulsstyrning kan tyckas udda, men är då en kostnadsfråga. 

Ytterligare en sak man valt bort på EV9 är luftfjädring. Istället har man samma frekvensreglerande historia som sitter på vanliga EV6 (GT-varianten har dock adaptiva stötdämpare). På frågan varför man inte satte det är svaret rakt: ”teknikavdelningen tittade på det – man avfärdade det”.

Även om bilen sväljer det mesta, skulle du jämföra mot alternativ som har just luftfjädring – är komforten i EV9 inte riktigt där.

I övrigt är ljudkomforten god och när man får upp farten håller sig bilen trygg och lugn.

Kia tillhör de som tror på att förare vill ha lite kontroll över hur bilen bromskraftsregenererar – och det förtroendet tackar jag för. Systemet som går att ställa i fyra steg är intuitivt att använda och sköts via rattpaddlarna. Utöver dessa har bilen även ett fullt enpedalsläge samt ett ”smartläge” där systemet använder navigationsdata för att själv avgöra hur det ska agera för att maximera effektiviteten. 

Ekonomi och förbrukning

Med EV9 går Kia in i ett nytt segment. Den här klassen, sjusitsiga eldrivna femmeters-crossovers, innehåller inte någon mångfald av alternativ så det blir mot Mercedes EQS SUV, Tesla Model X och kommande Volvo EX90 man ska mätas mot.

Och här kommer då den stora usp:en. Kia EV9 startar på 870 000 kronor och inte ens fullt utrustad pratar vi om ett sjusiffrigt belopp. Samtliga övriga alternativ börjar på över miljonen och vissa fall går de att kryssa upp i över två.

Förbrukning då? Den officiella siffran ligger på 2,28 kWh/mil, ingen dålig siffra med tanke på att det är en stor, tung och dubbelmotorig bil vi pratar om. Förvisso kopplas frammotorn mekaniskt bort när den inte behövs vilket ska spara upp till 8 procent, men i test tenderar vi att bruka merparten av effekten ofta. 

Men när vi slutligen lämnar tillbaka bilen efter en dags körning kan man inte annat än säga att förbrukningen är imponerande. Trots bitvis tuff körning och långt från idealiska förhållanden behövde EV9:an inte mer än 1,93 kWh/mil!. Vi får se hur det blir på riktiga långresor under andra förhållanden, men Kias siffror går i varje fall att uppnå.

Summerat

Rymlig, teknikspäckad och trevlig att köra. EV9 svarar väl upp mot prospektet att vara en riktigt bra bil för stora familjer. Att den utöver det är stilig och dessutom billigare än andra är ytterligare plus. 

Nedsidan, och det som gör att bilen inte kammar hem full pott för mig, är att skärmen och infotainmentsystemet inte känns som det fräschaste anno 2023, men man kan ju i varje fall köra telefonspegling där.

Volvo skulle ju aldrig påstå att de räknar Kia som konkurrent, men när EX90 väl kommer – lär EV9:an, med sitt markant lägre pris, vara modellen att slå.

Fakta

Kia EV9 AWD GT-Line

Pris: från 869 900 kr

Drivlina: Dubbla permanentmagnetmotorer, en per axel, fyrhjulsdriven 

Maxeffekt elmotor: 141,3 kW / 192 hästkrafter (fram), 141,3 kW / 192 hästkrafter (bak)

Systemeffekt: 282,6 kW / 384 hästkrafter 

Max vridmoment: 600 Nm (700 Nm i GT-line eller som tillval till basbilen)

Acceleration 0-100 km/h: 6,0 sekunder (5,3 sekunder med boost-uppgradering)

Topphastighet: 200 km/h

Batterikapacitet: 99,8 kWh

Snabbladdningskapacitet: 210 kW

Räckvidd på el: upp till 512 km

Officiell förbrukning: 2,28 kWh/mil

Förbrukning under test: 1,93 kWh/mil

Årsskatt: 360 kr

Bagageutrymme: 312 liter

Frunk: 52 liter

Max släpvagnsvikt: 2 500 kg

Längd: 5 015 mm

Bredd: 1 980 mm

Höjd: 1 750 mm

Vikt: 2 674 kg