Fordon

Helikopter-vd:n känner inget hot från eVTOL

Hill Helicopters kommande modell HX50.  Foto: Hill Helicopters
Hill Helicopters kommande modell HX50.  Foto: Hill Helicopters
Jason Hill är grundare och vd för Hill Helicopters.   Foto: Hill Helicopters
Jason Hill är grundare och vd för Hill Helicopters.   Foto: Hill Helicopters
Volocopter är ett av många företag inom eVTOL-segmentet.   Foto: Volocopter
Volocopter är ett av många företag inom eVTOL-segmentet.   Foto: Volocopter

Ett genombrott för elektriska taxifarkoster borde slå hårt mot företag som Hill Helicopters. Men vd:n Jason Hill tror inte att eVTOL kan konkurrera med hans bransch.

Publicerad

Med fler än 150 tillverkare runt om i världen har utvecklingen av så kallade eVTOL, eller taxifarkoster, gått fort. Även om det europeiska och amerikanska luftrummet ännu inte har öppnats upp för farkosterna så pågår förberedelser på många håll för att kunna hantera trafiken.  

Exempelvis planerar Skellefteå flygplats att testa en eVTOL som ska serva besökare till Northvolts batterifabrik. Och nu tittar Luleå tekniska universitet på huruvida en laddstation vid flygplatsen riskerar att störa viktig utrustning.  

Både helikoptertillverkare och de företag som flyger kunder i dem borde känna en påtaglig oro inför den stundande konkurrensen – men så är ännu inte fallet. I alla fall inte om man får tro Jason Hill. 

Jason Hill är grundare och vd för Hill Helicopters.   Foto: Hill Helicopters
Jason Hill är grundare och vd för Hill Helicopters.   Foto: Hill Helicopters

Han är grundare och vd för brittiska Hill Helicopters. Under en virtuellt presentation av företagets kommande lyxmodell HX50 uttryckte företagsledaren sin skepsis kring den framtid som har målats ut för eVTOL. Det rapporterar Future Flight.

Hill Helicopters kommande modell HX50.  Foto: Hill Helicopters
Hill Helicopters kommande modell HX50.  Foto: Hill Helicopters

Det är givetvis en partsinlaga, men Hill hävdar att han inte ser taxifarkoster som ett omedelbart hot mot den egna industrin. Vd:n anser dels att farkosterna i sig är alldeles för dyra i inköp, där en bidragande faktor är deras alternativa energikällor. Och han ser exempelvis vätgas och batterier som fortsatt opraktiska alternativ för flyg.  

– Det kommer att ta årtionden innan vi har batterier eller andra sätt att lagra nog mycket elektrisk energi för att en rent batterielektrisk flygfarkost ska vara praktisk, säger Jason Hill till Future Flight.   

Han förutspår att eVTOL-operatörerna kommer att få det mycket svårt att leva på sitt transportslag. Jason jämför med Hill Helicopters modeller som kan ta fem personer omkring 129 mil i upp till 257 km/h.  

– Det enda som är mer effektivt än en helikopter när det kommer till att lyfta vertikalt från marken är en ballong  Så som jag ser det är många av de avancerade konfigurationer som drönarfolket testar förvisso helt okej, men jag tror inte att de erbjuder några materiella fördelar jämfört med en modern, väldesignad helikopter, säger han i artikeln.

Volocopter är ett av många företag inom eVTOL-segmentet.   Foto: Volocopter
Volocopter är ett av många företag inom eVTOL-segmentet.   Foto: Volocopter

En positiv sida av intresset för eVTOL är enligt Jason Hill att ljuset har riktats mot det stora intresse som finns för att göra resor från punkt till punkt.