Fordon

Hela karossen blir batteri i ny Volvo

Så här har projektteamet från Imperial College skojat till det i Youtube-videon med deras batteridrivna framtidsbil.
Så här har projektteamet från Imperial College skojat till det i Youtube-videon med deras batteridrivna framtidsbil.
Emile Greenhalgh, projektledare vid Imperial College London
Emile Greenhalgh, projektledare vid Imperial College London
Kompositmaterialet som ska kunna fungera både som kaross och batteri till elbilar. Foto: Imperial College
Kompositmaterialet som ska kunna fungera både som kaross och batteri till elbilar. Foto: Imperial College

Volvos kommande hybridbilar kan lagra sin ström i ett kompositmaterial som både fungerar som batteri och kaross.

Publicerad

Volvo är en av deltagarna i ett materialutvecklingsprojekt som syftar till att ta fram ett kompositmaterial, en blandning av kolfiber och polymerblandning, som har förmågan att lagra och ladda ur energi snabbare än konventionella batterier. Samtidigt är det så starkt att det kan användas som material i komponenter, exempelvis karossen.

Genom att ersätta delar av bilen som idag tillverkas av plåt med det nya materialet, exempelvis reservhjulsbalja och skjuvplattor i golvet räknar Volvo med att kunna spara vikt.

Genom att flytta energilagringen från konventionella batterier till kompositbatterierna kan upp till 15 procent av hybridbilens vikt sparas.

Projektet leds från Imperial College i London.

Förutom Volvo Car deltar även Swerea, Hella, Chalmers, Advanced Composites Group, Nanocyl, Bundesanstalt für Materialforschung und prüfung, ETC Battery och Fuel Cells Sweden.

Budgeten för detta EU-projekt är 35 miljoner kronor och löper under tre år.

Förutom att användas i bilar hoppas forskarna att skal till mobiltelefoner och bärbara datorer kan tillverkas av det uppladdningsbara kompositmaterialet.

Se videointervjun med dr Emile Greenhalgh på Youtube här.