Fordon

Haverirapport: Flygplanet var för tungt lastat

Bärgning av vrakdelar från flygplanet i den flygolycka. Bild från 17 juli 2019. Foto: Patrick Trägårdh / TT
Peter Swaffer, avdelningschef för luftfart på Statens haverikommission presenterar en statusrapport efter den svåra flygolyckan utanför Umeå i juli. Nio personer omkom när ett mindre flygplan störtade på en ö utanför Umeå den 14 juli i år. Foto: Patrick Trägård/TT
Peter Swaffer, avdelningschef för luftfart på Statens haverikommission. Foto: Patrick Trägård/TT
Ett kors på marken intill fallskärmsklubben i Umeå, två dagar efter den flygolycka där nio personer omkom. Foto: Erik Abel / TT
Ett exemplar av GA8 Airvan från Madison, Wisconsin, USA. Foto: Cory W. Watts/Wikimedia Commons

Det flygplan med fallskärmshoppare som kraschade utanför Umeå var både för tungt och för baktungt när det lyfte, enligt Statens haverikommission.

Myndigheten har nu presenterat sin statusrapport efter olyckan den 14 juli. Men varför tragedin inträffade är fortfarande oklart.

På en presskonferens i Umeå förklarade Peter Swaffer, avdelningschef för luftfart på SHK, att det finns gränser för hur framtungt och baktungt ett plan får vara beroende på hopparnas placering.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här