Fordon

Hårdare krav – då fimpas många motorcykelmodeller

Foto: Honda

En utrensning i leden för att klara kraven. Det är resultaten när de stora motorcykeltillverkarna nu måste se över hur de ska uppfylla striktare utsläppskrav. Enligt uppgift försvinner tio procent av modellerna.

Publicerad

Precis som bilar måste även tvåhjulingar uppfylla allt hårdare krav på utsläpp. Och likt bilindustrin är det elektrifiering som är vägen framåt. Men innan man kommer dit har fler nyckeltillverkare nu uppgett att de kommer behöva skära hårt i modellutbudet för att hålla nere utsläppen.

Det är Nikkei som rapporterar att Honda, Yamaha, Suzuki och Kawasaki skrotar runt 20 modeller i år. Det innebär ungefär tio procent av utbudet från de fyra tillverkarna.

Enbart Honda står för tio av dessa ”pensioneringar” där bland annat storsäljaren CB400 Super Four, Gold Wing-serien samt leveransskotern Benly finns med på listan.

Krav likt Euro 5

Liknande är det för de övriga, det är de stora hojarna som får stryka på foten.

Skälet är de hårdare utsläppskrav som introduceras i Japan i november. Kraven är formade likt Euro 5 som vi har här i Europa och att de båda stora marknaderna nu får samma – gör att det inte längre är hållbart att hålla smutsiga modeller vid liv.

De japanska tillverkarna står för runt 40 procent av den globala motorcykelmarknaden – vilket innebär att det allt tydligare skiftet bort från fossildrift kommer påskynda övergången rejält.