Här välter Scania sin nya lastbil

2016-08-23 20:25  

För att testa de nya krockgardinerna välter Scania sin nya lastbil. För säkerhets skull är bilen fjärrstyrd, utan förare.

De allvarligaste olyckstyperna för lastbilsförare är att fordonet välter eller kör in i en framförvarande lastbil. Jämfört med andra trafikanter har lastbilsförare en ganska skyddad position. Högt upp, i en stadig hytt.

Men det finns två olyckstyper där lastbilsföraren är utsatt: när fordonet välter eller kör in i en framförvarande lastbil. Kring de här två olyckstyperna har Scania koncentrerat sitt säkerhetsarbete med den nya hytten.

– Den nya krockgardinen vid sidorutorna fångar upp förare och passagerare om bilen skulle välta eller rulla runt. För att korta bromssträckan har vi flyttat fram framaxeln, sänkt tyngdpunkten och förstärkt bromsarna, säger Scanias projektledare Lars Bygdén till Ny Teknik.

Läs mer:

Läs mer: Första nya Scanian detta sekel

Ett antal lastbilar har under utvecklingsarbetet utsatts för omfattande fysiska prov. De har skakats, krockats, tippats hit och dit. De mest spektakulära testerna är ändå när testarna får hela ekipaget att välta. För säkerhets skull med fjärrkontroll.

Scania räknar med att krockgardinen ska minska antalet dödsfall vid vältolyckor med minst en fjärdedel.

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!

Eddie Pröckl

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt