Fordon
Här testas 500 kW trådlös laddning
Upp till 500 kW trådlös laddning testas nu i Los Angeles hamn. Foto: Ideanomics
I Los Angeles ska hamnen elektrifieras. Och som del i detta testas nu trådlösa laddare – ett system som ska kunna snabbladda en tung ellastbil på mindre än en kvart.
Hamnverksamhet innehåller flera olika typer av fordon, och elektrifiering av dessa är något som står högt upp på önskelistan hos många verksamheter. I Los Angeles håller man som bäst på att byta ut traditionella fossildrivna enheter mot elektrifierade. Men utöver det så tittar man på olika laddlösningar för att på smidigast sätt hålla hamnen rullande.
Och här kommer trådlös laddning in.
Hamnen har ett projekt där man installerar flertalet olika trådlösa laddare, från 125 kW, via 250- och 380- upp till 500 kW. Detta för att användas till allt från frontlastare upp till tunga lastbilar.
Den sistnämnda typen, 500 kW, installerades och har testats i hamnen sedan september, och under inledningen av 2023 ska systemet nu användas i drift.
Mindre än en kvart
Enligt företaget bakom, Ideanomics, är tanken att dessa laddare ska användas av företagen som kör last från hamnen till olika logistikcentrum. För dessa, så kallade klass 8-lastbilar, som bara används för kortare resor ska en full laddning av ett cirka 125 kWh batteri gå på under 15 minuter.
Fördelen är den självklara, att det inte krävs manuell inkoppling samt att placeringen av laddställena gjorts strategiskt där lastbilarna stannar. Det innebär att laddningssessionerna sker under lastning – och således inte ger avbrott i verksamheten.
– Vi visar i dag att elektriska tunga fordon kan köra dygnet runt och ”toppa upp” laddning under arbetet. Fördelarna med tekniken är kristallklara och fordonsflottor kan vara mer effektiva genom att ta bort dötid som annars skulle läggas på att tanka eller ladda vid en depå, sade Rovin Mackie, chef för Ideanomics Mobility, i ett uttalande när systemet presenterades.
22 ellastbilar
Nu, under våren kommer den trådlösa laddningen att börja användas i drift. Detta efter att två fordonsoperatörer i hamnen nu investerar i totalt 22 eldrivna lastbilar.
Trådlös laddning av fordon har man testat i flertalet olika fall. I Göteborg testar Volvo trådlös laddning på taxibilar tillsammans med Momentum Dynamics.
Kritik mot systemen kommer oftast kring att verkningsgraden är lägre än via kabel eller att det kan vara skadligt att vara i närheten när laddning pågår. Men det förstnämnda har man motbevisat i studier då man klarat av att överföra 120 kW med 97 procents verkningsgrad. När det gäller det senare har systemen säkerhetsfunktioner som bryter laddning om en människa eller ett djur skulle vara i vägen.