Här kör Einrides förarlösa lastbil i stadsmiljö

2019-06-13 13:11  

Nästa år ska Einrides självkörande fordon transportera varor i Halmstad. Men redan nu har den svenska startupen nått en ny milstolpe.

Som förberedelse hade Einride skapat en hd-karta av Grönlandsgatan i Kista. Vägkanter, hus, lyktstolpar och annat som deras hyttlösa, självkörande och elektriska lastbil – T-pod – borde känna till under jungfrufärden i stadsmiljö. T-poden är redan i drift på allmän väg – den tjänstgör på DB Schenkers anläggning i Jönköping – men det här var första gången den fått i uppgift att rulla fram på en helt vanlig gata.

Att det skulle finnas människor att ta hänsyn till var väntat. Demonstrationen hade trots allt förlagts till Ericssons Mobility Day-mässa. Men under den korta resan hade en fet Volvo-stadsjeep parkerat precis där den självkörande lastbilen skulle göra en saxvändning. För att komma runt det problemet var lastbilen tvungen att köra i fel fil.

– När det händer sådana saker behöver man vara lite innovativ i sin körning. Som operatör blir man tvungen att ta över fordonet i det läget. Roboten kan inte bryta mot trafikreglerna. Den här typen av miljöer med mycket människor är ganska svåra för en robot att hantera. Operatören måste bryta många av de reglerna som är uppsatta för roboten, som att köra mycket närmre människor än systemet är programmerat att göra, säger Einrides teknikchef Pär Degerman.

Läs mer: Svenskarnas väg mot självkörande lastbilar

Den här typen av utmaningar lär dock snart bli vardag för Einrides hyttlösa lastbil. Nästa år är tanken att de elektriska fordonen ska transportera varor mellan Lidls centrallager och en av Lidls butiker i Halmstad, en sträcka på ungefär fyra kilometer.

– Fordonen är på nivå 4, de kan övervaka sig själva. Däremot kan de inte hantera alla situationer, men då kan det försätta sig i ett säkert tillstånd, som att stanna eller köra till sidan av vägen. Operatören får en notis och kan rycka in och hjälpa till. Vi siktar på att det ska vara 90 procent självkörande och 10 procent operatörsstyrt, säger Pär Degerman.

Upp till medborgarna att bestämma

Einride har av Transportstyrelsen beviljats tillstånd att framföra fordonet på allmän väg på DB Schenkers anläggning i Jönköping fram till 31 december 2020. Nu söker den svenska startupen ett liknande tillstånd för Halmstad.

– Vi jobbar tillsammans med Transportstyrelsen. Sverige har en lite mer komplicerad approach än många andra länder så det tar lite längre tid för de här bitarna. Samtidigt så är svensk byråkrati en otrolig tillgång för oss, den är väl medveten om och fokuserad på att angripa samhällsproblemen, säger Robert Falck, vd för Einride.

Inför den publik som kommit till Mobility Day passade Robert Falck på att påminna om miljöfördelarna med självkörande elektriska fordon.

– Det är många som tjänar pengar på att upprätthålla befintliga strukturer, som med diesel. Men 7-8 procent av koldioxidutsläppen finns i den här typen av transporter. Vår roll som entreprenörer är att tillhandahålla ett alternativ. Sedan är det upp till medborgarna att själva bestämma vilket samhälle vi vill ha.

Läs mer: Här är första kunden för Volvos hyttlösa lastbil Vera

Utöver DB Schenker och Lidl Sverige har Einride nyligen fått en annan tung kund: däcktillverkaren Michelin.

– Vi har dessutom ett flertal kunde i USA och kommer att börja leverera under 2020. Vilka kunder det är får jag tyvärr inte säga, säger Robert Falck.

Att T-poden gjorde sin debutresa i stadsmiljö i hjärtat av både svensk och global telekom – nedanför huset där Ericsson byggde sina första mobilnät – var naturligtvis ingen tillfällighet. Utan uppkoppling stannar Einrides fordon. Och både Einride och Ericsson använder gärna T-poden som en stark symbol för morgondagens 5g-samhälle.

Peter Ottsjö

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt