Premium

Svenskarnas väg mot självkörande lastbilar

Volvo, Scania och Einride. Nu har tre svenska företag självkörande lastbilar ute hos kunder och racet mot en automatiserad transportsektor är i full gång.

Publicerad

En solig vårdag i maj blev det en hyttlösa T-Pod från det svenska startupföretaget det första helt förarlösa fordonet på allmän väg. För Einride tog det bara tre år från idé till verklighet. Men de är långt ifrån ensamma i jakten på förarlösa transporter. Bara i Sverige finns enorm konkurrens i Volvokoncernen och Volkswagen-ägda Scania.

– Tittar man på Sverige ligger vi väldigt bra till i utvecklingen med två stora industriella aktörer och en startup. Sedan är vi ödmjuka inför utmaningarna och ser många och stora initiativ i Nordamerika och Asien, men både vi på Scania och Sverige som helhet har ett bra utgångsläge för att hamna i framkant, säger Håkan Schildt som är ansvarig för affärsområden Autonomous Solutions på Scania.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här