Fordon

Här är svenska tankfartyget med sikte på att bli fossilfritt

Thun Venern besökte Stockholm och Skeppsbron 11 september. Foto: Anna Orring
Thun Venern drivs med flytande naturgas (LNG), men kan också gå på flytande biogas (LBG). Två tankar på tillsammans 600 kubikmeter räcker för en månads drift. Foto: Anna Orring
Fredrik Backman, befraktningschef på Preem, ledamot i styrelsen för branschorganisationen Maritimt forum. Foto: Anna Orring
Thun Venern. Foto: www.zech-foto.de

Det 149,9 meter långa Thun Venern transporterar raffinerade oljeprodukter, biobränslen och kemikalier åt Preem. Men ambitionen med fraktfartyget är att det ska bli världens mest miljövänliga.

Publicerad

(Uppdaterad)

Den är svår att missa det nästan 150 meter långa och drygt 23 meter breda tankfartyget Thun Venern som har lagt till vid Skeppsbrokajen i Stockholm, ett stenkast från slottet. Båten är här över dagen och ska döpas, men bakgrunden till besöket är egentligen något annat. Branschorganisationen Maritimt Forum hoppas kunna väcka politikernas intresse för sjöfart med tankfartyget som har byggts med ambitionen att bli ”världens mest miljövänliga”.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här