Första vattenskotern med bärplansteknik är snålare

2019-08-21 14:30  
Foto: University of Western Australia

Bärplanskonstruktionen gör Waveflyer mer energieffektiv än en vanlig vattenskoter. Batteridriften ger en tyst gång – och upplevelsen sägs vara som att flyga över vattnet.

The Renewable Energy Vehicle Project (REV) drivs av University of Western Australia. Inom projektet utvecklas bland annat teknik kring elektrifierade fordon och autonomi. En av produkterna som har tagits fram är världens första elektriska vattenfarkost med bärplan avsedd för individer.

Stilla ser den ut som en vanlig vattenskoter, men vid fart reser sig Waveflyer från ytan. Bärplanskonstruktionen kontrolleras med aktiv stabiliseringsteknik. Batteridriften ger en tystare gång än en konventionell modell, och ger inga utsläpp under färd.

Designen bygger på en eldriven vattenskoter som University of Western Australia tog fram 2015. Bärplanet sägs förbruka en bråkdel av energin som den tidigare el-vattenskotern krävde.

– Den är laddad med litiumjonbatterier på 2 kWh, och vattenfarkosten kan köras i mer än 30 minuter med två personer på. Att köra nya Waveflyer känns snarare som att flyga ovanför vattnet än att åka på en konventionell vattenskoter, säger professor Thomas Braunl, chef för the Renewable Energy Vehicle Project till Techxplore.

För designen av Waveflyer har REV-teamet samarbetet med uppstartsföretaget Electro Aero, som utvecklar flygkontrollsystem och elektrifierade drivlinor. Man har även fått sponsring av litiumproducenten Galaxy Resources samt elektronikföretagen Nvidia, Altronics och X-sens.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt