Fordon

Här är öknens snabbaste militärjeep

Jeepen RIV. Foto: NIMR

RIV kan köra över ökenterräng i drygt 160 km/h, och accelererar kvickare än många familjebilar. Förenade Arabemiraten beställde världens snabbaste militärjeep – nu testas den i Mellanöstern.

Publicerad

Trots att den väger fyra ton gör jeepen 0-100 på 10,5 sekunder – och Rapid Intervention Vehicle, RIV, klarar att plöja fram över ökensanden i 160 km/h, vilket är extremt för ett militärfordon.

Bakom hastigheten finns en treliters diesel-V6:a från Fiat-Chrysler på 300 hästkrafter – samma motor som sitter i Maserati Ghibli. Trots prestandan och vikten kan bilen ta sig drygt 96 mil på en tank.

– Den är det snabbaste fordonet över öknen. Knepet är ju att snabbt, pålitligt och säkert kunna ta sig in och ut ur krigsscenarion. Att kunna ta sig till platser som få andra fordon kan nå, och samtidigt ha möjlighet att undvika alla improviserade sprängladdningar som drabbar de som färdas på traditionella vägar, säger Jim Hopton, projektets chefsingenjör på Horiba Mira till Autocar.

Förenade Arabemiraten gav det inhemska företaget NIMR uppdraget att skapa ett snabbt fordon för landets specialstyrkor. Jeepen skulle vara säker men samtidigt lätt nog för att kunna flygas in i oroshärdar med Chinook-helikopter. För jobbet vände sig NIMR till brittiska Horiba Mira. Företaget har modifierat fordon sedan 1946 – de utvecklade dock Rapid Intervention Vehicle från grunden.

NIMR RIV kan bära fyra fullutrustade soldater, vardera med en vikt på cirka 120 kilo. Grundkonstruktionen är ett rörramschassi klätt med stål, bortsett från huv och flyglar som är av kompositmaterial. Extra pansar kan häktas på fordonet.

Läs mer:

Jeepen har en markfrigång på 30 centimeter, men kan sänkas till 12 centimeter för att underlätta vid helikoptertransport. Undersidan är helt slät för att kunna kasa över naturliga hinder, och har ett inbyggt skydd mot improviserade sprängladdningar. Den ställbara hydrostrut-fjädringen klarar av att hantera tuff terräng i hög fart, och däcktrycket kan givetvis regleras inifrån kupén. Karossen har dessutom en formgivning som hindrar sand från att samlas i kupén.

Hittills har Horiba Mira byggt tre fordon, för prislappen 2 240 000 kronor styck. Två av dem genomgår tester i Förenade Arabemiraten – och jeepen verkar leverera.

– Ett sämre fordon överlever ungefär sex månader i händerna på militären innan det är skrot. Men inte en enda ramdel har gått av under våra tester, och vi tror att RIV kan överleva åtminstone tre år i tjänst, säger Jim Hopton till Autocar.

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!