Fordon

Här är missarna som kortar Teslans räckvidd

Jason Fenske på Youtubekanalen Engineering Explained. Foto: Youtube
Jason Fenske på Youtubekanalen Engineering Explained. Foto: Youtube
Tesla Model 3 vid premiärvisningen i Stockholm 2018. Foto: Thommy Tengborg/TT
Tesla Model 3 vid premiärvisningen i Stockholm 2018. Foto: Thommy Tengborg/TT

Med en fälg som är 2 tum mindre kan din Tesla få 15 procent längre räckvidd. Och breda däck utgör ett kostsamt vindfång. Detta enligt Engineering Explained, som har räknat på hur mycket energi små detaljer kan spara in.

Publicerad

Även små förändringar påverkar elbilens prestanda märkbart, och trenden med stora fälgar är en otjänst mot miljön. I en video räknar Engineering Explained på hur mycket man kan påverka energiförbrukning och därmed räckvidd genom att välja ett lättrullande däck, en mindre fälg och ett smalare däck.

De jämförde räckvidden för Teslas Model 3 Performance, Model S Performance samt Model X Performance med 18- upp till 22 tumsfälgar vid en teoretisk hastighet på 120 km/h.

Model 3 hade med 18-tum en räckvidd på 484 km, samt 457 km med 19 tum och 421 km med 20 tum. Skillnaden mellan det största och minsta valet motsvarade med andra ord 63 kilometers räckvidd.

Model S tog sig 548 km med 19 tum och cirka 506 km med 21 tum, vilket ger en skillnad på 42 km skillnad. En Model X med 20 tumsfälg tog sig 476 km och med 22 tum sjönk räckvidden till 434 km, vilket motsvarar en lika stor skillnad: 42 km.

När det kommer till att beräkna rullmotstånd utgår Engineering Explained från en rullmotståndskoefficient på 0,015 ställt mot de mest effektiva däcken som kan krypa ner till 0,005. För en bil med en vikt på 1 800 kg som kör 320 km ger det bättre däcket en energiåtgång på 7,85 kWh med det bästa däcket mot 24 kWh med det sämre däcket.

Bredare däck bidrar inte bara till en ökad friktion – framdäckens vindfång under bilen påverkar aerodynamiken. Engineering Explained jämförde två bredder på 205- respektive 305 mm, och en beräknad markfrigång på 150 mm. Avseende den yta som exponeras är skillnaden bara 0,015 kvadratmeter per framdäck – 0,03 tillsammans. Om man kör 320 km i 120 km/h så ligger energiförbrukning på 37,6 kWh respektive 34,1 kWh. Det skiljer alltså 3,5 kWh mellan de två enbart med hänsyn till framdäckens aerodynamiska egenskaper.