Bränsleceller är inte den enda tekniken för att använda vätgas som drivmedel i fordon. Exempelvis har det Liverpool-baserade företaget Ulmeco byggt om en rad dieseldrivna bruksfordon så att deras förbränningsmotorer kan köras med en inblandning av vätgas.
Lexus första vätgasmotor
Nu presenterar Lexus ett offroad-koncept med en förbränningsmotor som drivs uteslutande på vätgas. Det skriver Toyota i ett pressmeddelande.
Den har en volym på en liter och fungerar som en vanlig bensinmotor, dock med skillnaden att den är kopplad till en högtryckstank för vätgas.
Det är Lexus första vätgasmotor, och en del i en uttalad strävan mot CO2-neutralitet. Men en liten mängd motorolja förbränns, vilket innebär att motorn får nöja sig med att ligga ”nära” nollutsläpp.
Foto: Lexus
Enligt Lexus lever den dock upp till kraven avseende ljudnivå, stryktålighet och hållbarhet.
Annons
Byggd med lättviktsmaterial
Konceptets namn, ROV, står för ”recreational off-highway”. Bilen är bara 312 cm lång men 180 centimeter hög. Friliggande stötdämpare och fjädrar med en lång slaglängd klarar av tuff terräng.
Karossen av lättviktsmaterial vilar på ett rörramschassi, och kritiska delar som vätgastanken omgärdas av speciella inklädnader.