Vätgas i dieselmotorn gav flottan låga utsläpp

2020-07-27 09:59  
I Liverpool bygger företaget Ulmeco om förbränningsmotorer för att köras med en inblandning av vätgas, i en "dual-fuel conversion". Foto: Ulmeco

I ett projekt konverterades elva bruksfordon för dubbla bränslen. Dieselmotorerna kördes med en inblandning av vätgas – och resultatet var en succé.

I Liverpool bygger företaget Ulmeco om förbränningsmotorer för att köras med en inblandning av vätgas, i en "dual-fuel conversion". Vätgasen lagras i tankar i gasform och en eftermonterad enhet distribuerar rätt mängd till motorns insugsgrenrör där gasen blandas med det fossila bränslet.

Rullat sammanlagt 6 000 mil

I ett brittiskt projekt har de konverterat elva dieselfordon för dubbelt bränsle. Det rapporterar The Engineering & Technology. Flottan har bestått av fyra sopbilar, ett fordon för patienttransporter, en sopmaskin som städar gator, samt fem skåpbilar – varav en med kylning.

Under Hytime-projektets två år har de sammantaget rullat när 6 000 mil och då förbrukat 1 619 kg grön vätgas. I trafik har mellan 20-45 procent av dieseln ersatts av vätgasen – och när man tittar på utsläppen så gav inblandningen en minskning på mer än 14 ton koldioxid.

"Ger bättre utsläppsnivåer än Euro 6"

En slutsats av projektet är att konverteringen för dubbla bränslen ger långt bättre utsläppsnivåer än Euro 6-kraven, med en minskning av kväveoxider på 29-85 procent. Data visar att minskningen av koldioxid hade kunnat landa på så mycket som 45 ton per år för de elva fordonen om infrastrukturen för vätgas hade varit mer utbyggd. De kördes med andra ord på ren diesel under vissa tider.

En av de samarbetspartners som deltog i projektet var Aberdeen City Council. De testade en sopmaskin med tillsammans med två Mercedez-Benz Econic-sopbilar, och sedan dess har staden köpt in ytterligare fordon konverterade för dubbla bränslen.

Generellt tyckte både förare och deras operatörer i projektet att fordonen fungerade väl för sin uppgift, men de konstaterade att tillgången på tankställen för vätgas måste förbättras.      

John Edgren

Mer om: Vätgas Ford

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt