Här är elmotorcykeln som ska slå nytt hastighetsrekord

2020-07-03 13:55  

Aerodynamisk design, avsaknad av frambroms och kyld med kolsyreis. Möt Voxan Wattman, den 367 hästkrafter starka elmotorcykeln som kan bli världens snabbaste.

Gillar du saker som går snabbt, då ska du titta in Voxans nya Wattman. För om allt går enligt planerna ska den, med Superbikemästaren Max Biaggi i sadeln, försöka slå nytt världsrekord för elektriska motorcyklar nästa sommar. Målet är att komma upp i 330 km/h.

För att nå dit har teamet bakom varit tvungna att ta till lite okonventionella medel. Visst, att designen följer alla aerodynamikens konster och regler kanske inte är förvånande. Men man har tagit till några extraknep för att göra motorcykeln så stabil som möjligt. Fram har man satt dubbla länkarmar för att minska luftmotståndet. Lösningen är även praktisk eftersom den snabbt och enkelt går att byta ut.

Så hur har man gjort med styrningen? Jo, cykeln styrs med hjälp av länk/svängarm vilket gör att föraren kan flyttas bakåt som i sin tur innebär att man kan få en längre hjulbas. Och på hastighetens altare har Voxan även offrat möjligheten att bromsa framhjulet.

- Det finns ingen frambroms, och det av flera skäl. Främst för att det ger bättre aerodynamik vid höga hastigheten. Men även för att det tar tid att accelerera i de stora saltöknarna på grund av dåligt grepp och vi har gott om utrymme för att stanna. Sist, men viktigast – framhjulsbromsning i höga hastigheter i saltöken kan skapa balans och leda till krasch. Vi använder inte en fallskärm, men föraren har broms på bakhjulet som han kontrollerar med vänster handtag. Även motorbroms kan kontrolleras med en liten spak på höger handtag, säger Franck Baldet, teknikchef på Voxan i ett uttalande.

Läs mer: RGNT:s elmotorcykel är uppkopplad som en Tesla

Så frambroms är alltså ute ur bilden, men så är även något så aerodynamiskt vederstyggligt som kylare. Nej, i stället håller Wattman temperaturen i drivlinan med hjälp av kolsyreis som kyler ett vätskesystem.

Även batteriet är något du inte hittar någon annanstans. Här fick Voxan hjälp av sitt moderbolag Venturi som tillsammans med Ohio State University har byggt ett batteri med en kapacitet på 15,9 kWh och som klarar av att leverera 317 kW. Vilket man hoppas är tillräckligt för att nå nya rekordhastigheter.

Själva rekordförsöket är förlagt till Salar de Uyuni i Bolivia i juli 2021.

Fakta: Voxan Wattman

Drivlina: Elmaskin, permanentmagnet

Maxeffekt: 270 kW/367 hk

Max vridmoment: 970 Nm

Batteri: Litiumjon

Volt: 756 V

Kapacitet: 15 kWh

Vikt batteriet: 140 kh

Vikt motorcykel: 300 kg

Felix Björklund

Mer om: Motorcykel

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt