Här är det första självkörande fordonet med solid state-lidar

2018-06-01 16:00  

Alibaba blev först i världen med ett självkörande fordon som förlitar sig på solid state-lidar. Deras transportrobot G Plus använder tre sensorer – två fram och en baktill.

Det som utmärker de autonoma bilar som testas i trafik är utrustningen som sitter monterad på taket. Det kan exempelvis röra sig om Velodynes gamla lidarsystem, där en snurrande boll skjuter ut 64 laserstrålar som genererar en tredimensionell bild av omgivningen. Det tidigare punktrastret kunde analysera en miljon datapunkter per sekund, men nu har Velodyne lanserat ett system med hela 128 laserstrålar.

Det är dock tveksamt huruvida deras dyra lösning kan tävla med den senaste tekniken. Solid state-lidar är system där man har lyckats bygga bort de rörliga delarna.

Tekniken är småskalig och detta har i sig visat sig bidra till att göra systemen stabila. Det har funnits en del tekniska hinder kring utvecklingen, men nu har Alibaba lyckats övervinna dem. Den kinesiska näthandelsjätten blev först i världen med att implementera en solid state-lidar i ett självkörande fordon.

Deras transportrobot G Plus använder tre lidarsensorer – två fram och en baktill. Systemet kommer från det kinesiska företaget Robosense. Det använder bara ett fåtal laserkällor och mottagare. Hur lyckas då deras solid-state-lidar sprida laserpunkterna med nog stor ljuskraft? Svaret är MEMS-speglar.

Läs mer: Uppstickaren: Waymo och Uber satsar på fel teknik

Förkortningen står för mikroelektromekaniska system – och MEMS-speglar kan med hjälp av elektrostatisk kraft fås att vibrera i hundratals kilohertz. Den snabba rörelsen av spegeln sprider effektivt ljuskällan, och enligt IEEE Spectrum har 3d-bilden en väldigt hög upplösning. Tekniken är inte bara effektivare än konventionell lidar när det kommer till att återge saker som bilar, cyklister och gångtrafikanter – en solid state-lidar är dessutom mycket billigare.

Nu är andra inom branschen på väg att implementera varianter av tekniken. Kommande Audi A8 modellår 2019 använder en mekanisk form av solid-state lidar för sitt system Traffic Jam Assist.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt