Fordon

Uppstickaren: Waymo och Uber satsar på fel teknik

Enligt Wayve har storspelarna som Waymo och Uber (bilden) plöjt ner enorma mängder tid och pengar i att utveckla fel teknik. Foto: Uber
En ”äkta självlärande maskin-algoritm” – det är enligt uppstartsbolaget Wayve vad som skiljer dem från drakar som Waymo och GM. Foto: Waymo/ Wayve

Ai är det som gör självkörande bilar verkliga – inte sensorer. Det menar brittiska Wayve som nu ska knäppa de stora aktörerna på näsan. ”Vårt inlärningsbaserade kommer att vara säkrare i okända situationer”, säger Amar Shah, vd på företaget.

Publicerad

En ”äkta självlärande maskin-algoritm” – det är enligt uppstartsbolaget Wayve vad som skiljer dem från drakar som Waymo och GM inom självkörande teknik. För enligt företaget är problemen med självkörande bilar framförallt ai-relaterade.

Om en autonom bil, i ordets sanna bemärkelse (att den kan navigera säkert oavsett rådande miljö), ska bli verklighet är en ”självutvecklade” ai central. Alltså mindre beroende av kartdata och ”mappning” – och mer intelligens

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här