Fordon
Här är de superlyxiga brittiska elbilarna från Lotus och Aston Martin
Full fart för dyra brittiska elbilar. Aston Martin har visat upp sin Rapide E och Lotus Type 130 blir märkets första serietillverkade bil på över ett decennium.
Motormässan i Shanghai pågår för fullt och på plats finns de brittiska lyxmärkena Aston Martin och Lotus. Båda har tagit tillfället i akt att prata om sina kommande elbilar.
Aston Martin Rapide E
För Aston Martins del handlar det Rapide E, märkets första rena elbil som utannonserades redan för fyra år sedan. Den kommer endast att tillverkas i 155 exemplar, men har inte fått någon prislapp ännu.
Bilen har ett 800-voltsbatteri med en kapacitet på 65 kWh vilket ska ge en räckvidd på mer än 32 mil enligt biltillverkaren. Batterierna har placerats i utrymmena där förbränningsmotorn, växellådan och bränsletanken normalt sitter. Det ger en något begränsad batterikapacitet jämfört med Teslas skateboard-lösning, men Aston Martin menar att de kan kompensera med snabbladdning på över 100 kW via ett 800-voltsuttag.
Raipde E är bakhjulsdriven med två motorer som levererar 610 hästkrafter och ett vridmoment på 950 Nm. Topphastigheten klockar in på 250 kilometer i timmen och bilen ska göra noll till hundra på under fyra sekunder.
Vid första ögonkastet är elbilen väldigt likt syskonen med förbränningsmotor i Rapide-serien, men Aston Martins ingenjörer har med en ny grill och nya hjul lyckats minska luftmotståndet med 8 procent. På insidan har en tiotumsdisplay som visar information om batteriets laddning och energiförbrukningen flyttat in i mittkonsolen, men ett gäng fysiska reglage finns fortfarande på plats.
Lotus Type 130
En vild gissning är att Rapide E kommer att svida i plånboken, men Lotus första elbil har potential att bli många gånger dyrare. Under Shanghaimässan visade britterna upp en väldigt minimal konceptskiss på Type 130, företagets första rena elbil och den första Lotusen som ska serietillverkas på över tio år.
Bilen kommer att visas upp i sin helhet senare under året, men Car Magazine uppger att den förväntade prislappen hamnar mellan 1,5 och 2 miljoner pund. Det motsvarar drygt 18 till 24 miljoner kronor.
Type 130 ska ha utvecklats i nära samarbete med Geely, som sedan förra året äger 51 procent av Lotus och blir viktig för varumärkets nystart menar vd Phil Popham.
”Type 130 är viktig för att visa vår kapacitet, intention och designinriktning. Det är inga tomma löften, utan det finns substans här. Inte bara i vår förmåga att med ingenjörskonst skapa en ny produkt, utan att använda en ny typ av teknik. Det visar verkligen vad Lotus skulle kunna vara, kommer att bli, och vilket stöd vi har från Geely”, säger Phil Popham till tidningen Car Magazine.