Fordon

Här är autonoma bilen som ser längre än konkurrenterna

Toyotas testbil för självkörande teknik. Foto: Toyota Research Institute

Nu presenterar Toyota version 3.0 av sin testbil för självkörande teknik. Deras Lexus kan se mycket längre än konkurrenterna. På taket sitter fyra lidarsensorer med en räckvidd på 200 meter.

Publicerad

För utvecklingen av självkörande bilar har många av de stora tillverkarna slagit sig samman med innovativa teknikföretag – men Toyota har hållit en lägre profil och inte utmanat som teknikledare. I sin senaste analys placerade konsultbolaget Navigant därför den japanska jätten efter flera konkurrenter, som Ford, General Motors, Daimler och BMW – detta avseende förmågan att presentera en helt självkörande bil till branschens angivna år 2021. Men nu slår Toyota tillbaka.

Förra året visade man upp sitt autonoma testfordon, en Lexus LS 600 hL utrustad med kameror, radar och lidar. Nu presenterar Toyota Research Institute i Silicon Vallet ”Platform 3.0”, och den största förbättringen jämfört med föregångarna gäller hur långt bilen kan ”se”. På taket sitter fyra lidarsensorer med en räckvidd på 200 meter, som övervakar 360 grader runt bilen. Enligt Toyota gör det fordonet till ”en av de mest perceptiva testbilarna för autonom körning på vägen”. Kapaciteten kan jämföras med Velodynes system som har en räckvidd på cirka 120 meter.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här